FDA godkänner AstraZenecas Zomig i snabbsmältande form

FDA GODKÄNNER ASTRAZENECAS ZOMIG I SNABBSMÄLTANDE FORM AstraZeneca meddelar att Food and Drug Administration (FDA) i USA godkänt den snabbsmältande beredningsformen av Zomig för akut behandling av migrän hos vuxna. Den nya beredningsformen är en tablett som smälter på tungan inom några sekunder vilket underlättar behandlingen av migränpatienter då ingen vätska behöver intagas. "Under ett migränanfall är det viktigt för patienten att ha tillgång till en bekväm, snabbverkande behandling som lindrar smärtan när helst och var helst anfallet inträffar," kommenterar Dr Susan Abu-Shakra, associate medical director, AstraZeneca, USA. Den snabbsmältande beredningsformen av Zomig lanserades i Sverige i september 1999 och finns nu i 20 europeiska länder. Den totala försäljningen av Zomig i världen uppgick till 237 MUSD under 2000, en ökning med 31% jämfört med föregående år. Kontaktpersoner: Press: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Steve Brown: +44 (0) 20 7304 5033 Lucy Williams: +44 (0) 20 7304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 26107 Michael Olsson: +44 (0) 20 7304 5087 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/14/20010214BIT01200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/14/20010214BIT01200/bit0001.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena neurovetenskap och autoimmunitet. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se