FDA godkänner MOVANTIK™ i tablettform för behandling av opioidinducerad förstoppning hos vuxna patienter med kronisk icke-cancerrelaterad smärta

AstraZeneca meddelar idag att den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA (US Food and Drug Administration) godkänt MOVANTIK (naloxegol) tabletter C-II som den första orala perifert verkande my-opioidreceptorantagonisten (PAMORA). MOVANTIK tas som en tablett en gång om dagen för behandling av opioid-inducerad förstoppning (OIC) hos vuxna patienter med kronisk, icke-cancerrelaterad smärta.

”FDAs godkännande av MOVANTIK ger ett nytt behandlingsalternativ för vuxna patienter som lider av kronisk icke-cancerrelaterad smärta på grund av opioid-inducerad förstoppning, en vanlig biverkan hos dessa patienter”, säger dr Briggs Morrison, Executive Vice President, Global Medicines Development & Chief Medical Officer på AstraZeneca. ”Vi är glada att kunna erbjuda läkare och patienter en oral behandling som tas en gång per dag och som stödjs av ett stabilt kliniskt program.”

Läs den fullständiga pressreleasen på engelska i bifogad pdf

CONTACTS

Media Enquiries

Investor Enquiries