Oxis Turbuhaler från AstraZeneca har godkänts för vid behovsbehandling

® ® OXIS TURBUHALER FRÅN ASTRAZENECA HAR GODKÄNTS FÖR VID BEHOVSBEHANDLING AV ASTMASYMTOM I EUROPA ® ® AstraZeneca meddelar idag att Oxis Turbuhaler har godkänts av den Europeiska Läkemedelsmyndigheten för behandling av astmasymtom vid behov, som ett tillägg till vanlig underhållsbehandling. Oxis Turbuhaler består av beta2-agonisten formoterol i inhalatorn Turbuhaler. Klinisk dokumentation visar att effekten av Oxis Turbuhaler är en unik kombination av snabb tillslag och lång duration. Detta gör att patienter kan använda Oxis Turbuhaler både som långtidsbehandling för att reducera svårigheten av och antalet astmaanfall samt vid behov för att upphäva astmasymtom. "Den nya unika behandlingsmöjligheten gör att många patienter bara behöver en bronkdilaterare. Detta är en stor fördel för patienter och läkare och för AstraZeneca som företag, säger Michael Earl, Vice President, Respiratory & Inflammation Marketing, AstraZeneca." Kontaktperson: Mikael Widell, 08-553 264 28, 070 311 99 60 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/04/20000104BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/04/20000104BIT00210/bit0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena neurovetenskap och autoimmunitet. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se