At Night lanserar digitala talangtävlingen och plattformen Self Made – låter fansen utse nästa världsstjärna

Report this content

Musikbranschen är under förändring och allt fler artister startar sina karriärer via virala succéer. Nu lanserar teamet bakom Avicii At Night med Ash Pournouri i spetsen den digitala talangtävlingen Self Made. Tävlingen löper under våren Self Mades sociala talangplattform och slutfasen kommer även att sändas Kanal 5. Hela Skandinavien kan söka och hela världen kan röstamed målet att kora och följa framtidens talanger. Intresseanmälan öppnar den 6 mars och plattformen går live den 19 mars.

– Världsartister som bygger sina varumärken på internet är en starkt växande trend med Justin Bieber, Shawn Mendes och Zara Larsson som utmärkta exempel. Med Self Made speglar vi den verkligheten genom att ge aspirerande artister verktygen att utveckla sina unika profiler via flera kanaler. Vi vill föra artisterna närmare fansen och låta dem ta makten över sin musik och sina varumärken, säger Louise Grandinson, Head of New Business At Night och ansvarig för Self Made-teamet.

Self Made är en social talangplattform som kickas igång genom lanseringen av en digital talangtävling där 100 % av röstningen sker via fansen. Initiativet startas genom auditions från Sverige, Danmark och Norge och ambitionen är att globalt i nästa säsong. Efter sex veckor av virala auditions går 21 talanger vidare till utvecklingsfasen och därifrån skickas 12 kandidater till Stockholm för studio- och livesessions. Vinnaren erbjuds ett skivkontrakt med 50/50-deal, management, $25 000 USD och låtar skrivna av producentteam som Arnthor Birgisson, John Martin, Carl Falk och Rami Yacoub, bakom hits för bland andra Swedish House Mafia, Avicii, Britney Spears, One Direction och Nicki Minaj.

Musik- och sociala mediebranschen i samspel
Istället för att jobba med t.ex. en jury kommer kandidaterna tillgång till etablerade artister och influencers som bollplank för att utvecklas. Även om bara en profil kan stå som slutlig vinnare finns goda chanser för fler att lysa  desto högre kandidaterna tar sig, desto mer etablerar de sin musik och relationen till sina fans, oavsett tävlingens framsteg.

Vi jobbar ständigt för att bryta ny mark och skapa de bästa möjligheterna för kreatörer att slå igenom bruset i dagens snabbfotade medieklimat. Med första säsongen av Self Made låter vi musik- och sociala mediebranschen samverka att artister kan förädla sig självaoch undvika att falla in i en paketering som inte är äkta. Self Made har potential att riktigt bygga nästa världsstjärna, flera gånger om, säger Ash Pournouri, grundare At Night, Symposium Stockholm och managern som skapade och byggde Avicii.

Veckofinaler Kanal 5
Förutom publicering av tävlingsbidrag kommer Self Made att fungera som en contenthub för intervjuer, reportage och interaktion mellan artister och fans. Senare i vår kommer även en fördjupning och final att sändas på Kanal 5, samt digitalt på Dplay i Sverige, Norge och Danmark.

– Vi tar avstamp i ett existerande beteende men dedikerar en plattform så att musiktalanger inte behöver slåss om uppmärksamheten med roliga kattvideos och extremskidåkning. Vi vill att fansen ska styra detta från start då det är de som bestämmer i slutändan. Det handlar om att nå publiken på alla plattformar och inte exkludera någon. Vi är därför väldigt glada att Kanal 5 och Dplay är med och ytterligare bygger detta musikuniversum för både fans och talanger, fortsätter Ash Pournouri.

________________________________________________________

SÅ FUNGERAR SELF MADE:

19 mars - 29 april – Auditions – för alla

Starta en profil, ladda upp din första video - cover eller egen låt - och börja promota dig själv. De åtta mest populära videorna under veckan kvalificerar till veckofinal. Veckofinalen sker live på torsdagar via Self Mades plattform och fansen utser vinnaren efter röstning på lördagar. Vinnaren varje vecka går vidare direkt till nästa steg. Denna process pågår under sex veckor, vilket betyder att du har sex chanser att ta dig till utvecklingsfasen. Första veckan går en talang vidare, andra veckan två talanger, osv.

30 april - 10 maj – Utvecklingsfas – 21 talanger
De 21 deltagare som gått vidare från auditionfasen går in i utvecklingsfasen för att bli coachade av artister, producenter, och influencerprofiler. Coachningen sker digitalt inom allt från framträdande till att hitta sin stil och bygga sin unika profil. Fansen utser 12 talanger i det här steget, som går vidare till finalfasen.

11 maj - 27 maj – Finalistfas – 12 talanger
Self Made välkomnar 12 finalister till Stockholm för att arbeta med professionella musiker, skapa sin egen musik och uppträda live. Vi följer finalisterna på plattformen och korar den slutliga vinnaren av Self Made i samband med en livesänd final.

www.goselfmade.com
www.facebook.com/goselfmadecom
#goselfmade

Presskontakt:
Amanda Elefelt
aelefelt@gmail.com
0733–484700

Om UNLTD Family
Brand builder, incubator and accelerator - the UNLTD Family story began with At Night Management, reimagining the role of record labels, publishing, tour booking and artist management. What began with the lone mission of creating, managing and building the brand of global superstar Avicii led to At Night Management becoming a pioneer in breaking Electronic Dance Music as a mass movement and a leader in the boundary-free global music business of the 21st century. Companies under the UNLTD Family portfolio include, among others: At Night Management, an international management agency bound by a roster of diverse global clients and championing the likes of Avicii, Axwell ^ Ingrosso (Swedish House Mafia), Cazzette and iSHi along the way; PRMD Music, a diverse label sourcing talent from across the continents; PRMD Publishing, an independent publishing house at the forefront of modern music; At Night Studios, an independent creative agency focusing on collaborating with world renowned artists, building global lifestyle brands and creating groundbreaking business ideas; Talent Box Management, representing Skilltwins and Roomie among other big media profiles; and Symposium Stockholm, a week-long festival co-founded with Spotify’s Daniel Ek that includes the two-day creative thought-leadership summit Brilliant Minds. Further information on the UNLTD Family can be found on our website: www.unltd.co

Taggar: