GP väljer Polopoly för digital satsning

GP VÄLJER POLOPOLY FÖR DIGITAL SATSNING Sveriges näst största morgontidning Göteborgs-Posten, som förra veckan lanserade nya gp.se, har valt Polopolys systemplattform för att bygga sina framtida digitala tjänster. Göteborgs-Posten lanserade förra veckan sin nya version av nyhetstjänsten gp.se. För att möjliggöra total skalbarhet och samtidig publicering i flera kanaler (webb, wap, Palm Pilot, etc.) har Göteborgs-Posten valt att satsa på Polopolys system för digital publicering och relationshantering, eCRM. Polopolys plattform har implementerats som navet mellan den befintliga redaktionsmiljön och den publika webbsajten. Genom att samla de digitala tjänsterna och samtidigt behålla de befintliga arbetsprocesserna räknar Göteborgs-Posten med att långsiktigt sänka sina underhålls- och driftskostnader samtidigt som tidningens innehåll blir ytterligare tillgängligt. - Systemet gör den redaktionella webbproduktionen snabbare och effektivare, säger Gunnar Springfeldt, utvecklingschef på GP. GP:s gamla webbpubliceringssystem har utvecklats successivt sedan gp.se:s start 1995. - Gemensamt för våra kunder som investerar i strategiska content management- och relationshanteringssystem är en stark vision om framtiden, säger Gustaf Sahlman, VD för Polopoly. För att kunna vara konkurrenskraftig i dagens informationsdrivna affärsklimat krävs en plattform man kan växa i, oberoende om vi talar i termer av antal användare, ny funktionalitet eller nya kanaler. Kommande steg i gp.se:s utvecklingsarbete är ytterligare förbättringar av GP Bostad och GP Jobb. Före sommaren lanseras en ny stadsguide under GP:s varumärke. Stadsguiden ska baseras på Polopolys produkt Event Manager. Om Polopoly Polopoly utvecklar ett av världens mest kraftfulla system för digital publicering och relationshantering, som möjliggör fullständiga "one-to- one"-lösningar som omfattar allting från parallellpublicering (webb, i- mode/wap, Palm Pilot, sms, OpenTV, e-mail etc) till så kallad data mining. Polopoly-systemet omfattar bland annat moduler för publicering (content management), personalisering (eCRM), e-commerce, diskussionsforum, röstning/betygssättning och virtuella hårddiskar. Polopoly-systemet möjliggör alla typer av personalisering, är helt utvecklat i Java och bygger i alla delar på standarder. Polopoly är baserat i Sverige. Bland kunderna märks bland annat Göteborgs- Posten (www.gp.se) Dagens Nyheter (www.dn.se), K-World (www.kworld.se), Avida (www.avida.dk), SIDA (www.sida.se) och Gröna Konsum (www.konsum.se). För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Gustaf Sahlman, VD Polopoly, 08-506 782 99, 070-447 82 99 Kåre Halldén, Marknadschef Polopoly, 08-506 782 86, 0707-447 82 86 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00240/bit0002.pdf