ALLA KAN VINNA PÅ V75 - "DET OLYMPISKA SPELET"

ALLA KAN VINNA PÅ V75 - "DET OLYMPISKA SPELET" Pressmeddelande 04/08/12 I de olympiska spelen som invigs på fredag hoppas Sverige på 20 medaljer. I det "olympiska spelet", V75, som invigdes 1993, kan alla bli vinnare. På lördag 14 augusti är det 33:e omgången i år för svenska folkets favoritspel på Solänget med bland andra Victory Tilly och Hilda Zonett i Gulddivisionen. ATG är olympisk huvudsponsor sedan 1979 och har genom V75 och Olympiatravet sammanlagt bidragit med 118 miljoner kronor till de aktivas förberedelser. Pengarna har lagt grunden till 181 svenska medaljer i OS och Paralympics. Medlen fördelas mellan sporterna som ingår i SOK, Sveriges Olympiska Kommittés OS-program. Spel på V75 via Olympiatravet innebär således fortsatta medel till de svenska olympierna - och bättre förutsättningar för fler svenska medaljer! - Vi har ett framgångsrikt samarbete med SOK. Olympiatravet är en unik satsning där elitidrotten trav hjälper olympiska och paralympiska idrottare. Vi känner oss därför delaktiga i den olympiska rörelsen, säger ATGs marknadschef Kerstin Wallentin. V75 introducerades 1993 och har sedan dess mer än fördubblat sin omsättning. Hittills i år har den populära spelformen omsatt nästan 2,7 miljarder kronor. Närmast väntar Solänget i Örnsköldsvik på sommarens stora travhelg med Gulddivisionen i den sjätte V75-avdelningen som stor höjdpunkt. Victory Tilly (Stig H Johansson) gör sitt andra lopp efter sommaruppehållet och utmanas av bland andra Hilda Zonett (Robert Bergh) och franskfödde Infant du Bossis (Örjan Kihlström). En efterlängtad gäst i Gulddivisionen är Olle Goop som inte tävlat på Solänget sedan 1988. Den här gången kör han Skogans Joker, som kan göra skäl för sitt namn och överraska favoriterna. - V75-tävlingarna blir något av en familjeangelägenhet mellan Victory Tilly i Gulddivisionen och lillebror Brunton Tilly i Silverdisvisionen. Sportsligt är det två mycket intressanta lopp, säger Peter Wallin, chef Affärsområde Bana. Programmet Vinnare V75 i TV 4 börjar tidigare på grund av de olympiska spelen i Aten. TV-tiden är 16.00-16.50 och gäller även nästa lördag den 21 augusti. Första avdelningen i V75 på Solänget startar kl 14.10. Starten för sjunde avdelningen sker cirka 16.30. För ytterligare information: Kerstin Wallentin, marknadschef ATG Tel: 08-627 21 52 Mobil: 070-527 21 52 E-post: kerstin.wallentin@atg.se Peter Wallin, chef affärsområde Bana, ATG Tel : 08 - 627 20 47 Mobil : 070-527 20 47 E-post : peter.wallin@atg.se AB Trav och Galopp - ATG - erbjuder en kombination av sport i världsklass samt spännande och underhållande spel. Tillsammans utgör detta upplevelser som har kommit att bli ett naturligt inslag i miljoner svenskars fritid och 2003 omsatte ATG drygt 10,5 miljarder kronor. Den mest kända produkten är V75 som är Sveriges största enskilda spelform. Spela på hästar kan man göra via 2050 spelombud, 3000 ICA-kassor, på trav- och galoppbanorna, och via Internet. Hela ATG:s överskott efter skatt, närmare 1,4 miljarder 2003, går till hästsporten i Sverige och säkerställer en positiv utveckling för dess utövare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/12/20040812BIT20970/wkr0001.pdf