HELGENS HÖJDPUNKTER - EM-FEST OCH JACKPOT PÅ V75

HELGENS HÖJDPUNKTER - EM-FEST OCH JACKPOT PÅ V75 Det stora EM-äventyret är över för Sverige, men festen fortsätter på hemmaplan med årets nionde jackpot på V75. På programmet står V75-finaler och E3-final på Sundbyholmsbanan i Eskilstuna med 70 miljoner kronor i vinstpotten. - Trav- och galoppsporten har hållit ställningarna under hela fotbolls-EM. ATG har hittills i år ökat omsättningen med 5,2 procent jämfört med 2003, vilket är mycket glädjande, säger ATGs marknadschef Kerstin Wallentin. Det blev ingen utdelning för 5 rätt i Midsommarhelgens omgång, vilket innebär att nästan 17 miljoner kronor förs över till kommande V75-lördag. Så här fördelas de olika potterna: 7 rätt: 38,5 miljoner kronor. 6 rätt: 10,5 miljoner. 5 rätt: 21 miljoner. Vid halvårsskiftet 2004 har ATG ökat omsättningen med 270 miljoner kronor eller 5,2 procent jämfört med motsvarande tidpunkt förra året. Enbart V75 står för 232 miljoner av denna ökning. - Spelet på hästar har inte påverkats av den enorma uppmärksamhet som riktats mot fotbollen. Vi är tacksamma för framgångarna, men nya utmaningar som till exempel sommar-OS i Aten kommer, säger Kerstin Wallentin. V75 har hittills i år haft åtta jackpotar, jämfört med sex vid motsvarande tidpunkt 2003. V75 är svenska folkets favoritspel och har även upptäckts i EM-fotbollens motståndarländer Bulgarien, Danmark - och inte minst i Holland där spelet på hästar är starkt på frammarsch. V75-finalen för gulddivisionen på Sundbyholmsbanan ser ut att bli en öppen affär mellan profiler som Hilda Zonett, Lass Zefyr, Top Guard, Ebbes Arnie L.J. och franske utmanaren Infant du Bossis. E3-finalen i öppna klassen är också ett av lördagens huvudnummer. Björn Goop kör favoriten Conny Nobell, som var överlägsen i kvalet och är obesegrad i år. - Med fredagskvällens E3-final för treåriga ston blir helgens tävlingar i Eskilstuna högklassiga. Juli månad har mycket mer att erbjuda, bl a Sprintermästaren i Halmstad, Stochampionatet på Axevalla och Hugo Åbergs Memorial på Jägersro. Det blir m a o en riktigt spännande travsommar, säger Peter Wallin, chef för Affärsområde bana. För ytterligare information: Kerstin Wallentin, marknadschef ATG Tel: 08-627 21 52 Mobil: 070-527 21 52 E-post: kerstin.wallentin@atg.se Peter Wallin, chef Affärsområde Bana Tel : 08-627 20 47 Mobil : 070-527 20 47 E-post : peter.wallin@atg.se AB Trav och Galopp - ATG - erbjuder en kombination av sport i världsklass samt spännande och underhållande spel. Tillsammans utgör detta upplevelser som har kommit att bli ett naturligt inslag i miljoner svenskars fritid och 2003 omsatte ATG drygt 10,5 miljarder kronor. Den mest kända produkten är V75 som är Sveriges största enskilda spelform. Spela på hästar kan man göra via 2050 spelombud, 3000 ICA-kassor, på trav- och galoppbanorna, och via Internet. Hela ATG:s överskott efter skatt, närmare 1,4 miljarder 2003, går till hästsporten i Sverige och säkerställer en positiv utveckling för dess utövare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT20500/wkr0002.pdf