STOR SPORTHELG MED VÄRLDENS BÄSTA HÄSTAR - V75-FINALER, THE HAMBLETONIAN OCH SVENSKT DERBY Ännu en stor sporthelg står för dörren för alla som tycker om att spela på hästar. På lördag körs V75-finaler på Solvalla med Jubileumspokalen som höjdpunkt. I söndagens V65 med galopp ingår Svenskt Derby i sista avdelningen. ATGs kunder kan också uppleva det klassiska Hambletonian via direktspel på lördag kväll. - De stora stjärnorna i de stora loppen gör helgen extra intressant, säger ATGs marknadschef Kerstin Wallentin. Jubileumspokalen på Solvalla ingår i World Cup Trot och innehåller flera fyrbenta världsstjärnor. Elitloppsvinnaren Gidde Palema som nyligen vann Hugo Åbergs Memorial möter bland andra norske Steinlager, Naglo och derbyvinnaren Tsar d´Inverne, danskhoppet Fräkke Frederik och elitloppstvåan Civil Action. I V75s finalomgång ingår också Queen L:s lopp med Hilda Zonett, Pine Dust, Walniglia och i Silverdivsionens final jagar Frosts Oilbaron femte raka segern. Efter V75 på Solvalla visas The Hambletonian på Meadowlands utanför New York. Jimmy Takter tränar USA-födde Tom Ridge, som förra året vann topploppet för 2-åringar, Peter Haughton Memorial. Scarlet Knight med Stefan Melander vann The Hambletonian 2001. Tävlingarna visas via ATG LIVE, hos de ATG-ombud som håller öppet och via Internet på atg.se. Följande banor tar emot spel på The Hambletonian: Solvalla, Jägersro, Bergsåker, Umåker, Örebro och Östersund. ATG erbjuder spel till Hambletonian på V5, Trio, Tvilling, Vinnare och Plats. Spelet till V5, Vinnare och Plats sker i skandinavisk pool i Sverige, Norge och Danmark. Hos ATG-ombuden gäller följande spelstoppstider: Lopp 1, US Pacing Championship: V5, Vinnare/Plats, spelstopp kl 19.35. Lopp 2: Hambletonian Oaks: Vinnare/Plats, spelstopp kl 19.35. Lopp 3: Hambletonian; Tvilling, Vinnare/Plats, spelstopp kl 20.35. Lopp 4: Vinnare och Plats, spelstopp kl 20.35. Lopp 5: Nat Ray Trot: Trio, Tvilling, Vinnare/Plats, spelstopp kl 21.40. Söndagens V65 med galopp innehåller Svenskt Derby, som blir en landskamp mellan Sverige och Norge. Av de 15 hästarna kommer åtta från Sverige och sju från Norge. Svenske Zenato, som vann Derby Trial är favorit, men utmanas bland andra av Sibelius med kompositören och förre ABBA-musikern Benny Andersson som ägare. Sibelius vann nyligen Danskt Derby. Svenskt Derby är andra avdelningen i Dagens Dubbel och sista loppet i V65 på söndag 8 augusti. Norge spelar Vinnare/Plats, Komb, Trio och V5. Det är Skandinavisk storpott på V65 med spel i gemensam pool för Sverige, Norge och Danmark. För ytterligare information: Kerstin Wallentin, marknadschef ATG Mobil: 070-527 2152 Nils Ekmark, reklamchef ATG Mobil : 070-527 22 77 AB Trav och Galopp - ATG - erbjuder en kombination av sport i världsklass samt spännande och underhållande spel. Tillsammans utgör detta upplevelser som har kommit att bli ett naturligt inslag i miljoner svenskars fritid och 2003 omsatte ATG drygt 10,5 miljarder kronor. Den mest kända produkten är V75 som är Sveriges största enskilda spelform. Spela på hästar kan man göra via 2050 spelombud, 3000 ICA-kassor, på trav- och galoppbanorna, och via Internet. Hela ATG:s överskott efter skatt, närmare 1,4 miljarder 2003, går till hästsporten i Sverige och säkerställer en positiv utveckling för dess utövare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/05/20040805BIT20640/wkr0002.pdf