STOR SPORTLÖRDAG MED OS OCH JACKPOT PÅ V75

STOR SPORTLÖRDAG MED OS OCH JACKPOT PÅ V75 Pressmeddelande 20040819 Det blir fartfest i OS på lördag 21 augusti med damernas 100-metersfinal. Räkna också med snabba ryck för sprinters i V75 tidigare på eftermiddagen med E3-finalen, 1640 meter, i den öppna klassen och 800 000 kronor till segaren Dessutom är det jackpot på V75 med 69 miljoner kronor att spela om. - Nya högtidstunder för sportfantaster och alla som vill spela på hästar, säger ATGs marknadschef Kerstin Wallentin, Lördagen innebär nya höjdpunkter för alla som tycker om högklassig svensk travsport och OS-idrott. På Örebrotravet jagar framgångsrike 3-åringen Everest Ås sin femte raka seger. Everest Ås och Lars Lindberg vann uttagningsloppet i Gävle den 10 augusti då tio av tolv finalister sprang under 1.13. Paret vann E3-finalen på den längre distansen 2140 meter i somras och utmanas på lördag främst av Conny Nobell (Björn Goop), Triton Sund (Lutfi Kolgjini), Taylor Boko (Stig H Johansson) och Face The Evil (Jorma Kontio). - Vi ser fram emot en ny fartfest för travets framgångsrika treåringar. De är framtidens V75-stjärnor som är i början av sina karriärer. Flera hästar har kapacitet att nå mycket långt, säger Peter Wallin, chef Affärsområde Bana. V75-omgången innehåller också Gulddivisionen där Scarlet Knight (Stefan Melander) från bakspår ska ta revansch för missen i Hugo Åbergs Memorial. För elfte gången i år är det Jackpot på V75. Vinstpotterna i V75 fördelas enligt följande: 7 rätt: 37,5 miljoner kronor. 6 rätt: 10,5 miljoner. 5 rätt: 21 miljoner. Redan på fredag kväll körs E3-finalen för ston med finländska favoriten Passionate Kemp (Markku Nieminen), vilket lockar Finland att spela in till Dagens Dubbel på Örebrotravet. Danmark och Holland spelar in till V75-tävlingarna på lördag. OS-tävlingarna i Aten påverkar sändningstiden från Vinnare V75. Programmet sänds i TV4 mellan 16.00-16.50. Första start i V75-omgången sker redan 14.07. För ytterligare information: Kerstin Wallentin, marknadschef ATG Tel: 08-627 21 52 Mobil: 070-527 21 52 E-post: kerstin.wallentin@atg.se Peter Wallin, chef affärsområde Bana, ATG Tel : 08-627 20 47 Mobil : 070-527 20 47 AB Trav och Galopp - ATG - erbjuder en kombination av sport i världsklass samt spännande och underhållande spel. Tillsammans utgör detta upplevelser som har kommit att bli ett naturligt inslag i miljoner svenskars fritid och 2003 omsatte ATG drygt 10,5 miljarder kronor. Den mest kända produkten är V75 som är Sveriges största enskilda spelform. Spela på hästar kan man göra via 2050 spelombud, 3000 ICA-kassor, på trav- och galoppbanorna, och via Internet. Hela ATG:s överskott efter skatt, närmare 1,4 miljarder 2003, går till hästsporten i Sverige och säkerställer en positiv utveckling för dess utövare. Sedan 1979 är ATG olympisk huvudsponsor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se