Trav- och galoppsporten hedrar offren i Asien - skänker lördagens överskott från V75

Pressmeddelande 041230 V75 i Örebro på nyårsdagen blir en kraftigt nedtonad tävlingsdag, där offren för katastrofen i Sydostasien kommer att hedras. Trav- och galoppsporten skänker hela överskottet från V75 till Röda Korset och Radiohjälpen, det handlar om mellan 4,5 miljoner och 6 miljoner kronor.

ATG, som till 90 % ägs av Svenska Travsportens Centralförbund och 10 % av Svensk Galopp, tog under torsdagseftermiddagen beslutet att nettoöverskottet från V75-tävlingarna på nyårsdagen skänks för att hjälpa offren för jordbävningskatastrofen i Sydostasien. - Det rör sig om 4,5 miljoner till 6 miljoner kronor, där hälften går till Röda Korset och hälften till Radiohjälpen, säger ATGs vd Remy Nilson. Han fortsätter: - Vi väljer att dela upp summan eftersom vi dels ser att det finns ett akut hjälpbehov, vilket Röda Korset står för, dels ett behov av hjälp vid återuppbyggnaden där Radiohjälpen är en bra kanal för att fördela pengarna till rätt organisationer. Jordbävningskatastrofen berör självklart även trav- och galoppsporten, där drygt 28 000 personer har sin sysselsättning. - Det kommer att vara många inom vår sport som personligen drabbats av katastrofen, som förlorat vänner eller anhöriga. Därför känns det naturligt att även trav- och galoppsporten går in och stödjer de organisationer som arbetar i katastrofområdet, säger ATGs styrelseordförande Bo Dockered. V75-tävlingarna körs alltså på Örebro på nyårsdagen, som också är utsedd till nationell sorgedag. Det blir en nedtonad tävlingsdag med alla flaggor på halv stång, ingen musik och kuskarna kommer att köra alla lopp med svart sorgbindel. Inför första V75-loppet hålls en tyst minut för att hedra offren för katastrofen. Fanns det funderingar på att flytta lördagens tävlingar? - Ja, men vi väljer att följa Riksidrottsförbundets rekommendation och ha våra tävlingar, men hedra offren under tävlingsdagen, säger STCs ordförande Patrik Sandin och SGs ordförande Benny Carlsson i ett gemensamt uttalande. För ytterligare information, kontakta: Remy Nilson, vd för ATG, tel: 0705-27 21 58, remy.nilson@atg.se Kerstin Wallentin, marknadschef ATG, tel: 0705-27 21 52, kerstin.wallentin@atg.se Emma Rost, informatör, tel: 0705-27 20 90, emma.rost@atg.se Tävlingsdagen på Örebro startar 14.30. Spelstopp för V75 är 15.30. Vinnare V75 sänds 17.30-18.20 i TV4