V75 DRAR VÄSTERUT MED SVENSK-NORSK STJÄRNDUELL

V75 DRAR VÄSTERUT MED SVENSK-NORSK STJÄRNDUELL Svenska folkets favoritspel V75 drar västerut till värmländska Årjäng lördag 17 juli. Nästa stora travmöte i V75 är "gränsduellen" mellan Scarlet Knight och norske Steinlager i Årjängs stora Sprinterlopp i Gulddivisionen. - Spännande och högklassiga lopp höjer intresset kring V75, säger ATGs marknadschef Kerstin Wallentin. Intresset för sporten och spelet är fortsatt högt i semestertider. Den här helgen är det Årjäng som får den stora uppmärksamheten. Närheten till Norge lockar också publik från grannlandet. Årjängs Stora Sprinterlopp är regionens verkliga idrottsfest. Flera framgångsrika hästar har vunnit loppet, till exempel Mack Lobell, Callit, Peace Corps, Fridhems Ambra, Igor Brick, Victory Tilly och Gidde Palema. Fjolårsvinnaren Gidde Palema deltar inte i Årjäng utan tävlar istället i finländska St Michels-loppet på söndag. Där utmanas paret Gidde Palema/Åke Svanstedt av bland andra franske Kart de Baudrairie som körs av Pierre Vercruysse. Även Self Timer med Jorma Kontio i sulkyn tillhör förhandsfavoriterna i St Michels-loppet. På söndag är det uttagningslopp till Stochampionatet på Axevalla. Giant Diablo, Årets treåring 2003, deltar och körs som vanligt av Örjan Kihlström. - Det är härligt att topphästarna är igång ute i landet och även utomlands. På söndag startar också Giant Superman, Tsar d´ Inverne och Calvin Capar i europeiska femåringsmästerskapen i italienska Treviso, säger Peter Wallin, chef ATGs affärsområde Bana. För den som inte nöjer sig med helgens begivenheter finns måndagens Trio- och DD-lopp på Täby Galopp. Trioloppet på lunchen blir tävlingsdagens första lopp. Lopp 2 på Täby blir sedan kvällens första lopp. V75 har stärkt sin ställning som det ledande spelet på hästar och har redan omsatt över 2,3 miljarder under 2004, vilket är elva procent bättre än vid motsvarande tidpunkt förra året. - Det är uppenbart att V75 hållit ställningarna i sommar. Fler och fler har upptäckt hur trivsamt och enkelt det är att delta och spela om de stora vinsterna, säger Kerstin Wallentin. För ytterligare information: Kerstin Wallentin, marknadschef ATG Tel: 08-627 21 52 Mobil: 070-527 21 52 E-post: kerstin.wallentin@atg.se Peter Wallin, chef Affärsområde Bana Tel : 08-627 20 47 Mobil : 070-527 20 47 E-post : peter.wallin@atg.se AB Trav och Galopp - ATG - erbjuder en kombination av sport i världsklass samt spännande och underhållande spel. Tillsammans utgör detta upplevelser som har kommit att bli ett naturligt inslag i miljoner svenskars fritid och 2003 omsatte ATG drygt 10,5 miljarder kronor. Den mest kända produkten är V75 som är Sveriges största enskilda spelform. Spela på hästar kan man göra via 2050 spelombud, 3000 ICA-kassor, på trav- och galoppbanorna, och via Internet. Hela ATG:s överskott efter skatt, närmare 1,4 miljarder 2003, går till hästsporten i Sverige och säkerställer en positiv utveckling för dess utövare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/15/20040715BIT20180/wkr0001.pdf