• Atlas Copco/

Atlas Copco kombinerer PACE-teknologi med HardHat® på oppdaterte XATS 138 portable kompressorer.

Report this content

Atlas Copco har kombinert PACE-teknologien med det legendariske HardHat-polyetylendekslet på den oppdaterte XATS 138 enkelakslede portable kompressoren. Den nye designen tilbyr entreprenører og utleiere en god blanding av robusthet og fleksibilitet.

“XATS 138 kommer nå med den nyeste og tøffeste HardHat-designen som standard. Den er rustfri,” sier Hendrik Timmermans, Vice-President, Marketing for Atlas Copcos Portable Energy. “Dette vil sammen med enestående allsidighet, kunne gi luft til fire håndholdte hydrauliske borhammere på samme tid, noe som gjør at sluttbruker kan få et bedre utbytte på sine investeringer .”

XATS 138s fleksibilitet kommer fra dens intuitive PACE-trykkjusteringssystem, som gir sluttbruker mulighet for å matche luftstrømmen og -trykket nøyaktig i forhold til den forestående arbeidsoppgaven. Med PACE-systemet (Pressure Adjusted through Cognitive Electronics) kan driftstrykket justeres på få sekunder med en inkrementell økning på 0,1 bar via en intuitiv XC2003-kontroller. Den innebygde og ergonomisk plasserte kontrolleren kan diagnostisere, spore kompressorens utnyttelse og varsle om planlagt service.

Kompressoren er ytterligere forbedret med et HardHat-deksel, som beskytter viktige interne deler, dermed er ytelse og utseende optimalisert i mange år med kontinuerlig tjeneste. Det gjør at XATS 138 beholder en høy pris ved videresalg og gir kundene enestående totalkostnad av eierskap.

Sluttresultatet er XATS 138, som gir forlengede serviceintervaller, både for kompressoren: 1000 timer eller en gang hvert andre år i snitt, og motoren: 500 timer eller en gang i året i snitt. Dette i kombinasjon med lang levetid for alle forbruksdeler, reduserer den samlede totale kostnaden av operasjonen og gir økt utnyttelse. Skrubare filtre og luft/olje-adskiller, betyr at forbruksdeler kan skiftes på få minutter.

Karosseriet til XATS 138 beskyttes av et trelags rustbestandig system, inkludert en Zincor, primer og pulverlakkering. En spillfri bunnramme samler garantert opp alle vesker og er standardutstyr.

Kompressoren er lett og kompakt og festet på en enkel aksel, noe som gjør den mer manøvrerbar. Kompressoren er liten og det gjør den lettere å taue sammenlignet med andre modeller i samme kraftklasse.

XATS 138 er drevet av en 4-sylindret Kubota-motor som er i samsvar med Stage 3B. I tillegg kommer den med et DOC-DPF etterbehandlingssystem, som gir utslippssamsvar uten ekstra kostnader. Driftsparametrene er -20 °C til +45 °C. Kompressoren også best i sin klasse når det gjelder drivstofføkonomi: Den kan oppnå  en 25 % drivstoffbesparelse ved normal last. Det normale effektive arbeidstrykk-området er 7-10.3 bar med en luftmengde på 5.5-7.0 m3/min.

För mer information, kontakta:
Fredrik Ålund, Business Line Manager - Portable Energy
Tel +46 (0)72 233 97 93, e-post fredrik.alund@se.atlascopco.com

Mediaförfrågningar
Linda Ekwall, Marknadskommunikationschef
Atlas Copco Power Technique Scandinavia
Tel. 08 743 8316, e-post linda.ekwall@se.atlascopco.com

Atlas Copco är en är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi.  Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. 2016 hade Atlas Copco intäkter på BSEK 101 (BEUR 11) och ca 45 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.

Portable Energy är en division inom Atlas Copcos affärsområde Power Technique. Med vägledning av en framsynt strategi för innovation konstruerar, tillverkar och säljer Portable Energy-divisionen ett brett urval av mobila och energieffektiva kompressorer, generatorer, belysningsmaster, pumpar och boosters. Våra produkter används inom många olika branscher, bland annat anläggning, gruvdrift, olja och gas samt uthyrning. Divisionens huvudkontor finns i Antwerpen i Belgien. Produktutvecklings- och tillverkningsanläggningarna finns i Europa, Asien, Syd- och Nordamerika.

Taggar: