• Atlas Copco/

Atlas Copcos allsidige nye portable kompressorer matcher luftstrømmen og trykket til bruksformålet.

Report this content

Atlas Copco kommer med en ny kompakt og meget allsidig enakslet portabel kompressor. XATS 138 kombinerer effektivitet og allsidighet med intuitivt PACE-trykkjusteringssystem, hvor sluttbruker kan matche nøyaktig luftstrøm og trykk i forhold til bestemte bruksformål.

“Vi tenker fremover når det gjelder design, det betyr at vi aldri går på kompromiss når det handler om å tilby effektivitet til kundene. Vår nye “crossover”-kompressor er et tydelig resultat av denne innstillingen. Den er ikke bare ekstremt effektiv og lett å flytte, men er også veldig fleksibel og kan gi mer trykk og luft hvis det er behov for det,” sier Hendrik Timmermans, Vice-President, Marketing for Atlas Copcos Portable Energy-divisjon “Med XATS 138 kan brukerne benytte én kompressor til mange formål, noe som optimerer deres flåteinvesteringer, forbedrer utnyttelsen og gir en høyere avkastning på investeringene i prosessen.”

Med PACE-systemet (Pressure Adjusted through Cognitive Electronics) kan driftstrykket justeres på få sekunder med en trinnvis økning på 0,1 bar via en intuitiv XC2003-kontroller. Den innebygde og ergonomisk plasserte kontrolleren kan diagnostisere, spore kompressorens utnyttelse og varsle om planlagt service.

XATS 138 har et ekstremt kraftig deksel og understell for trygg transport. Karosseriet beskyttes av et trelags rustbestandig system, inkludert Zincor, primer og pulverlakkering. Videre samsvarer det med rustbeskyttelseskategori C3, som gir opptil 10 års rustfritt deksel. Dermed forlenges utstyrets levetid og restverdien øker. En spillfri bunnramme, som er standardutstyr, samler garantert opp all veske om noe skulle gå lekk.

Kompressoren er lett og kompakt og festet på en enkel aksel, noe som gjør den mer manøvrerbar. Kompressorens lille størrelse gjør den lettere å taue sammenlignet med andre modeller i samme kraftklasse.

XATS 138 drives av en 4-sylindret Kubota-motor som er i samsvar med Stage 3B. I tillegg kommer den med et DOC-DPF etterbehandlingssystem, som gir utslippssamsvar uten ekstra kostnader. Driftsparameterne er -20 °C 10 til +45 °C.

Ved å kombinere Atlas Copcos patenterte dreibare skru-element med en 49 kW Kubota dieselmotor, vil sluttbrukeren få en portabel kompressor som er best i klassen når det gjelder driftsoff-økonomi, med mulighet for å oppnå en besparelse i drivstoff-forbruket på 25 % ved normal belasning. Det normale effektive arbeidstrykk-området er 7-10.3 bar med en luftmengde på 5.5-7.0 m3/min.

Serviceeffektivitet var en viktig faktor ved utvikling av den nye kompressoren. Sluttresultatet er XATS 138, som gir forlengede serviceintervaller, både for kompressoren: 1000 timer eller en gang hvert andre år i snitt, og motoren: 500 timer eller en gang i året i snitt. Dette i kombinasjon med lang levetid for alle forbruksdeler, reduserer den samlede totale brukskostnaden og gir økt utnyttelse. Dessuten kan kunden planlegge og forutse produkttilgjengelighet og vedlikeholdskostnader presist ved å velge blant en rekke med tilpasningsbare serviceplaner.

Andre funksjoner, som spin-on luft/olje-separator, sikrer at serviceprosedyren blir kort og effektiv. Dimensjonene til U-Flec, det vippbare dekslet, gjør det lettere å komme til i forbindelse med service.

Et stort utvalg av ekstrautstyr gjør at XATS 138 kan tilpasses enda flere behov, og øker dens driftsmuligheter i selv de mest krevende arbeidsmiljøene. Ekstrautstyret inkluderer lysutstyr, en verktøykasse, justerbart tilhengerfeste, etterkjøler med vannskiller og nødstoppknapp.

XATS 138 tilbyr kjøperne sikkerhet for høy restverdi og muligheten for en tilbakekjøpsgaranti-avtale.

–slutt–

För mer information, kontakta:
Jörgen Berglund, Produktchef generatorer och belysningsmaster
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Tel. +46 (0)8 743 97 84, e-post jorgen.berglund@se.atlascopco.com

Media, vennligst kontakt:
Linda Ekwall, Marknadskommunikationschef
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Tel. 08 743 8316, e-post linda.ekwall@se.atlascopco.com

Atlas Copco er en ledende global leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. Konsernet betjener kunder med innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, bygg- og gruveutstyr, elektrisk verktøy og monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi.  Selskapet ble opprettet i 1873 og har sitt hovedkontor i Stockholm, med global rekkevidde som omfatter mer enn 180 land. I 2016 hadde Atlas Copco inntekter på BSEK 101 (BEUR 11) og ca. 45 000 ansatte. Les mer på www.atlascopcogroup.com.

Portabe Energy er en avdeling i Atlas Copcos innenfor forretningsområdet konstruksjonsteknikk. Konsernet har en fremtidsrettet innstilling til innovasjon, og designer, produserer og markedsfører en omfattende serie med mobile og energieffektive kompressorer, generatorer, lystårn, pumper og boostere. Produktene brukes i mange forskjellige bransjer, bl.a. innenfor bygg, gruvedrift, olje og gass samt utleie. Avdelingens hovedkvarter er i Antwerpen i Belgia. Produksjonsanleggene ligger forskjellige steder, med hovedanlegg i Belgia, Spania, Italia, USA, India, Brasil og Kina.