‘A Deep Breath’ – köp världens dyraste luft

Inom gruvnäringen kommer cirka en tredjedel av de totala operationella kostnaderna i den dagliga driften från ventilation i gruvschakt. Detta är nödvändigt för att leda bort avgaser från de dieseldrivna fordon som används vid gruvutvinning. För att förbättra arbetsmiljön och minska driftskostnaderna i gruvan lanserar Atlas Copco den batteridrivna lastaren Scooptram ST7 Battery.

För att förtydliga de positiva effekterna lanseras Scooptram ST7 Battery under kommunikationskonceptet ”A Deep Breath”, där flaskor med renad luft från några av världens djupaste gruvor säljs online med produktförteckningen ’världens dyraste luft’.

”Idén syftar till att visualisera fakta; hur mycket ren luft i gruvschakten faktiskt kostar gruvbolagen”, säger Hanna Knutsson, Global Kommunikationschef på Atlas Copco’s division Underground Rock Excavation. ”Upplägget bygger på kända referenser från andra branscher som kanske inte är så vanliga inom gruvnäringen för att budskapet ska bli tydligare.”

Designen på flaskorna påminner om den som generellt används för exklusiva dofter, i syfte att understryka kostsamheten i att hålla luften i gruvan i enlighet med säkerhetsföreskrifterna. Vid första anblick kan det tyckas absurt att köpa en liten flaska luft för $40, men i realiteten så är dyr luft som denna en ofrånkomlig del av de dagliga driftkostnaderna i en gruva. Namnet ‘A Deep Breath’ är inspirerat av exklusiva parfymer, med en blinkning till att luften kommer från gruvschakt som ligger långt under jordytan.

Scooptram ST7 Battery är den första av en helt ny typ av batteridrivna produkter från Atlas Copco, speciellt utvecklade för modern gruvutvinning. De dieseldrivna maskiner som idag används i gruvor släpper ut stora mängder avgaser, och genom att introducera effektiva batteridrivna fordon minskar behovet av ventilation, med förbättrad arbetsmiljö och minskade ventilationskostnader som följd.

Mer information om konceptet och för att köpa världens dyraste luft: http://batteryscooptram.com

Kontakt:

Hanna Knutsson, Global Communication and Brand Manager
Atlas Copco Underground Rock Excavation divsion

hanna.knutsson@se.atlascopco.com

Erik Svedlund, Product Manager - Electric Vehicles - Underground Material Handling,

Atlas Copco Underground Rock Excavation division

erik.svedlund@se.atlascopco.com

Atlas Copco  är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2015 hade Atlas Copco en omsättning på 102 miljarder kronor och fler än 43 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.