Atlas Copco lanserar batteridrivna fordon som gör gruvan både renare och säkrare

Atlas Copco lanserar sitt första batteridrivna fordon för gruvutvinning. Scooptram ST7 Battery är en mobil eldriven gruvlastare som är utvecklad för att möta både morgondagens miljökrav och de säkerhetsföreskrifter som modern gruvutvinning kräver.

Dagens gruvutvinning sker till största del med dieseldrivna fordon som släpper ut stora mängder avgaser. För att hålla arbetsmiljön i gruvan säker ventileras gruvschakten via kostsamma ventilationssystem. I takt med att gruvorna blir allt djupare och effektivitetskraven i arbetet ökar, blir kraven på den utrustning som används i moderna gruvor högre. De eldrivna gruvlastare som finns på marknaden idag använder sig av elkablar. Det begränsar räckvidden och gör att de inte är lämpliga att helt ersätta de traditionella dieseldrivna maskinerna.

Den nya Scooptram ST7 Battery från Atlas Copco är specifikt utvecklad för att möta de krav som ställs på både dagens och framtidens gruvarbete. Utöver de miljömässiga fördelarna gör den nya tekniken det bland annat möjligt att styra flera gruvlastare på avstånd, med samma precision i produktionscykeln varje gång.

“Gruvlastare och lastbilar står för ca 80 % av de avgaser som släpps ut i samband med gruvutvinning. Gruvlastarna påverkar miljön i gruvan särskilt mycket eftersom de ofta används i återvändsgränder och trånga schakt som är komplicerade och kostsamma att ventilera. Det var därför naturligt för Atlas Copco att lansera en gruvlastare som vårt första eldrivna fordon”, säger Lars Senf, Verkställande Direktör vid Atlas Copco's division Mining and Rock Excavation Technique.

Utvecklingen av tunga eldrivna fordon för gruvindustrin har föregåtts av de framsteg som gjorts inom batteriteknologin. I takt med att nya typer av batterier har utvecklats har det blivit möjligt att driva tunga maskiner som inte släpper ut avgaser. Scooptram ST7 Battery är den första av den här typen av batteridrivna fordon från Atlas Copco som inte kräver elkabelsanslutning. Det är möjligt att Atlas Copco i framtiden lanserar fler produkter med liknande teknik, så som lastare, truckar och borriggar.

Atlas Copcos produkter är inte bara utvecklade med monetär vinst i åtanke, utan för vinst i en bredare bemärkelse. Även om vinningen i säkrare arbetsmiljö, minskad energiförbrukning och stopp av avgasutsläpp ofta är svår att kvantifiera, är det lätt att se den kvalitativa uppsidan. Detta är något som går igen i Atlas Copcos koncept; att Idéer flyttar berg, ’Ideas move mountains’.

”De eldrivna produkterna har, utöver de uppenbara positiva effekterna i gruvmiljön, också flera indirekta fördelar, så som minskad total miljöpåverkan och ökad medar-betarnöjdhet, samtidigt som de bidrar till en positiv samhällsutveckling”, säger Erik Svedlund, Product Manager - Electric Vehicles - Underground Material Handling.

Scooptram ST7 Battery lanseras först på den nordamerikanska marknaden för att sedan gradvis rullas ut världen över.

Kontakt:

Hanna Knutsson, Global Communication and Brand Manager Atlas Copco Underground Rock Excavation divsion

hanna.knutsson@se.atlascopco.com

Erik Svedlund, Product Manager - Electric Vehicles - Underground Material Handling,

Atlas Copco Underground Rock Excavation division

erik.svedlund@se.atlascopco.com

Atlas Copco  är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2015 hade Atlas Copco en omsättning på 102 miljarder kronor och fler än 43 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.

Taggar: