Atlas Copco utökar sin QES-generatorserie upp till 500 kVA

Atlas Copco har utökat sin serie med bärbara QES-generatorer upp till 500 kVA: nu finns det fyra nya modeller som fungerar som tillförlitliga strömkällor för världens mest krävande arbetsplatser. De senaste modellerna i serien är QES 250, QES 325, QES 400 och QES 500. Alla uppfyller fas 3A-utsläppskraven och finns i versioner på 50 Hz eller 60 Hz.

QES-generatorerna har de användarvänliga Qc-styrenheterna som ger kraft med två klickningar och börjar fungera inom sex sekunder. Med modellerna från 250 kVA och uppåt går det att koppla ihop och använda flera generatorer som en moduluppbyggd kraftenhet om parallellanvändning, belastningsdelning eller kraftexport behövs. För att genomföra detta kan användarna välja mellan antingen en Qc 3012™ styrenhet för synkronisering av flera generatorset eller Qc 3111™ AMF-styrenhet (Automatic Mains Failure).

De nya 250–500 kVA-modellerna är utrustade med högkvalitativa Volvomotorer. Liksom övriga modeller i serien har de senaste QES-generatorerna vattensäkra, rostskyddade kåpor som är avstötande för alla vätskor, även kraftigt regn. Generatorerna kan köras kontinuerligt i upp till 500 timmar vid extremt höga (+50 °C maximum) och låga (-25 °C minimum) temperaturer.

Våra QES-generatorer fungerar som konstanta kraftkällor även under de tuffaste väderförhållanden”, säger Sergio Salvador, Product Marketing Manager för Rental and Construction of Generators. ”Nytillskotten i serien ger ännu större flexibilitet för entreprenörer inom bygg- och uthyrningsbranschen, i synnerhet de som söker generatorer som är extremt lätta att installera.

Alla QES-generatorer har ett bränsleeffektivt kraftaggregat, ljuddämpande stålinneslutning och spillfri ram med urtag för gaffeltruck och lyftbalk för enkel transport. De har även en lyftramstruktur som klarar upp till fyra gånger generatorns vikt samt en robust basram som tål regelbundna förflyttningar.  Dessutom behöver alla modeller i serien endast en timmes underhåll för var 500:e driftstimme och har stora luckor för enkel åtkomst vid service. QES-serien har också en standard-DAVR (Digital Automatic Voltage Regulator) och 300 % kortslutningsfunktion, vilket innebär att generatorerna kan användas för att starta vilken elmotor som helst inom 20 sekunder.

slut

För mer information, kontakta:
Jörgen Berglund, Produktchef - generatorer och belysningsmaster
Tel. +46 (0)8 743 97 84, e-post jorgen.berglund@se.atlascopco.com

Mediaförfrågningar:
Linda Ekwall, Marknadskommunikationschef
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Tel. 08 743 8316, e-post linda.ekwall@se.atlascopco.com

Atlas Copco är en är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar.  Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder.  2016 hade Atlas Copco intäkter på BSEK 101 (BEUR 11) och ca 45 000 anställda. Läs mer på www.atlascopcogroup.com.

Portable Energy är en division inom Atlas Copcos affärsområde Power Technique. Med vägledning av en framsynt strategi för innovation konstruerar, tillverkar och säljer Portable Energy-divisionen ett brett urval av mobila och energieffektiva kompressorer, generatorer, belysningsmaster, pumpar och boosters. Våra produkter används inom många olika branscher, bland annat anläggning, gruvdrift, olja och gas samt uthyrning. Divisionens huvudkontor finns i Antwerpen i Belgien. Våra viktiga produktutvecklings- och tillverkningsanläggningar finns i Europa, Asien, Syd- och Nordamerika.