Åke Sundby ny chef för Atlas Copco electric tools

Åke Sundby ny chef för Atlas Copco Electric Tools Stockholm, 29 oktober 2001 - Åke Sundby har utnämts till chef för divisionen Atlas Copco Electric Tools i Tyskland. Han tillträder befattningen den 18 april 2002. Åke Sundby har över 20 års erfarenhet från handverktygsverksamhet. Han är för närvarande chef för såväl Bahco Verktyg i Sverige som för Belzer GmbH i Tyskland. Sundby, som har examen från Handelshögskolan i Göteborg, har sedan 1980 haft olika positioner inom Sandvik Saws and Tools Division, numera Bahco Group AB. "Åke har omstrukturerat Bahcos och Belzers verksamheter i Sverige, Tyskland och Argentina. Han har skapat ett stabilt och lönsamt företag för mekaniska handverktyg och handverktyg för montering inom elektronikindustrin", säger Göran Gezelius, chef för affärsområdet Industriteknik, där Atlas Copco Electric Tools ingår. "Jag har många års erfarenhet från den tyska marknaden och ser fram emot att byta inriktning från handverktyg till kraftverktyg", säger Sundby i en kommentar till utnämningen. "I Tyskland arbetade jag med rationalisering och omstrukturering av tillverkningen, men merparten av min karriär har jag varit verksam inom marknadsföringsområdet". "Jag är övertygad om att Åkes ledarskapsförmåga och gedigna branscherfarenhet kommer att leda Atlas Copco Electric Tools mot tillväxt, lönsamhet och stolthet", säger Gezelius. Atlas Copco Electric Tools GmbH, baserat i Winnenden, Tyskland, är en division inom Atlas Copco-gruppen. De tillverkar och säljer professionella elverktyg under varumärkena Atlas Copco och AEG. Divisionen ingår i affärsområdet Industriteknik. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2000 uppgick företagets omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige och företaget hade mer än 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg, produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com KONTAKT: Göran Gezelius, Chef för affärsområdet Industriteknik Tel +46-8-743 8505, goran.gezelius@atlascopco.com Marianne Hamilton, Personaldirektör, marianne.hamilton@atlascopco.com Tel +46-8-743 8590, +46 70 665 8590 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00690/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00690/bit0002.pdf