Atlas Copco får stororder från framstående brasilianskt gruvbolag

Stockholm den 16 mars 2006: Companhia Vale do Rio Doce (CVRD), ett stort diversifierat gruvbolag med säte i Rio de Janeiro, Brasilien, har nyligen beställt elva borriggar för spränghålsborrning från Atlas Copco Drilling Solutions. Ordern är värd ungefär MSEK 70.

De elva nya borriggarna för spränghålsborrning är en utökning av CVRD:s nuvarande uppsättning av mer än 20 borriggar från Atlas Copco som för närvarande är i drift i tre av deras järngruvor i Brasilien. Enligt CVRD är detta en viktig investering som kommer att hjälpa till att ge den ökning av järnmalmsproduktionen som behövs för att tillgodose den globala efterfrågan de kommande åren. Björn Rosengren, chef för Atlas Copcos affärsområde anläggnings- och gruvteknik, säger, ”CVRD har under en längre tid varit en betydande kund för Atlas Copco Drilling Solutions och den här stora ordern bekräftar vår starka position i Brasiliens gruvindustri. Vi kommer att fortsätta bygga upp vår långsiktiga relation genom att leverera den mest kompletta borrutrustningen med den högsta nivån på eftermarknadstjänster genom vår lokala distributör och vårt lokalbolag.” CVRD är den globalt största producenten av järnmalm och pellets och de säljer sina produkter till stålindustrier över hela världen. De är också världens näst största producent av mangan- och järnlegeringar, liksom den största logistikaktören i Brasilien. Borriggarna såldes till CVRD genom Atlas Copco Drilling Solutions representant i Brasilien, Lequip Importação e Exportação de Maquinas e Equipamentos Ltda.