Atlas Copco förvärvar holländskt kompressorföretag

Atlas Copco förvärvar holländskt kompressorföretag Stockholm den 7 december 2001 - Atlas Copco har förvärvat Grassair B.V., en holländsk tillverkare av skruvkompressorer. Köpet trädde i kraft den 6 december. Grassair har 75 anställda och en årsomsättning runt MSEK 85. Köpeskillingen har inte offentliggjorts. Grassair, med bas i Oss i Holland, är en väletablerad tillverkare av skruvkompressorer med lång erfarenhet från branschen. Företaget tjänar en bred kundbas och har Holland som sin huvudmarknad. Förvärvet ligger i linje med Atlas Copcos strategi att utveckla kompressor-verksamheten. "Vi vill vidga affären för små och medelstora kompressorer och det är här som Grassair passar in," säger Ronnie Leten, divisionschef för Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik. "Grassair är ett starkt varumärke att bygga vidare på, och företaget har ett mycket gott rykte för sitt omfattande service-erbjudande." Grassair B.V. kommer att behålla sitt namn och fortsätta att marknadsföra sina produker under sitt väletablerade varumärke. Företaget kommer att ingå i divisionen Industrial Air. Industrial Air, som ingår i affärsområdet Kompressorteknik, är en ledande tillverkare av kompressorer, torkar och filter. Divisionen tjänar framför allt tillverkningsindustrin. För ytterligare information besök: www.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2000 uppgick företagets omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige och företaget hade mer än 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg, produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com Grassair: www.grassair.nl KONTAKT: Ronnie Leten, divisionschef för Industrial Air, Atlas Copco Kompressorteknik +32-3- 870 2938, ronnie.leten@atlascopco.com Annika Berglund, Informationsdirektör, Atlas Copco AB, 08-743 8070, 070-322 8070, annika.berglund@atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00230/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00230/bit0001.pdf