Atlas Copco förvärvar Rand Air i Sydafrika

Atlas Copco förvärvar Rand Air Atlas Copco South Africa Inc., har ingått ett avtal att förvärva det sydafrikanska bolaget Rand Air Ltd., ett ledande företag för uthyrning av kompressorer. Rand Air kommer att ingå i divisionen Atlas Copco Portable Air. Förvärvet ligger i linje med Gruppens strategi att utveckla affären runt användning av produkterna. Köpesumman har ej offentliggjorts. Rand Air Ltd., med säte i Johannesburg, Sydafrika, är ett ledande företag för uthyrning av kompressorer till anläggnings- och gruvindustrin samt till tillverkningsindustrin. Bolaget har 14 hyresdepåer och omkring 200 anställda. Den årliga omsättningen är ca. MZAR 64. Rand Air kommer att fortsätta att marknadsföra sig under sitt väletablerade varumärke. Bolaget kommer att ingå i Atlas Copco-gruppen från 1 januari 1999. Förvärvet är det senaste i en rad av förvärv som Atlas Copco gjort för att stärka sin position inom hyressmarknaden inom utvalda regioner i världen. Under de senaste 12 månaderna har Gruppen förvärvat ett antal maskinuthyrningsföretag i USA och i Mexiko. Atlas Copco Portable Air, som ingår i affärsområdet Kompressorteknik, är en ledande tillverkare av portabla kompressorer och generatorer. Portable Air- divisionens kunder finns framför allt inom anläggningssektorn och inom maskinuthyrning. Ytterligare information om divisionen finns på vår hemsida: www.atlascopco-compressors.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. Företaget är en världsledande leverantör av produkter och service inom områdena luft- och gaskompression, industriell tillverkning, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering samt inom installation, reparationer och service. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida; www.atlascopco.com För mer information, vänligen kontakta: Hans Brodbeck, divisionschef, Atlas Copco Portable Air division, +32 3 450 6100 Annika Berglund, informationschef, Atlas Copco AB, 08 743 8070 Hans Ola Meyer, finansdirektör, Atlas Copco AB, 08 743 8292 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/17/19981217BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/17/19981217BIT00180/bit0002.pdf