Atlas Copco satsar på produktutveckling

Atlas Copco satsar på produktutveckling Stockholm, 22 oktober 2001- Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik utvecklar nya produkter som säkerställer betydande energibesparingar för kunden, därmed minskar också miljöpåverkan. För att öka testkapaciteten och befästa den ledande positionen på kompressormarknaden investerar Atlas Copco runt 100 miljoner kr i ett större och modernare laboratorium i Antwerpen, Belgien. Med dagens invigning av "Oil-Free Air"-laboratoriet är den första delen av investeringen, värd cirka 50 miljoner kr, genomförd. Genom investeringen kan Atlas Copco öka effektiviteten på sitt utvecklingsprogram och därigenom ytterligare stärka sin ställning på den internationella kompressormarknaden. Det nya laboratoriet på 2400 m² ska användas för montering och testning av prototyper. Det består av en monteringshall, tolv testceller, kontor för testingenjörer samt tekniska installationer. Redan nu testas elva olika projekt i de nya lokalerna. Utveckling av nya kompressorer säkerställer betydande energibesparingar för kunden och sparar därmed miljön. Energibesparingarna uppnås genom högteknologiska innovationer, där man genom att variera drivmotorns hastighet reglerar lufttillförseln till det exakta behovet. Investeringen i det nya laboratoriet initierades av behovet att samla installationer i en och samma byggnad, samt för att kunna möta stränga kvalitetskrav avseende mätning och testning. KONTAKTA: Luc Hendrickx, VD, Oil-free Air-divisionen Tel: +32-3-870 22 10, e-mail: luc.hendrickx@atlascopco.com Yvonne da Costa, Personalchef, Oil-free Air-divisionen Tel: +32-3-870 2317 e-mail: yvonne.da.costa@atlascopco.com Atlas Copco Airpower nv, huvudkontor för affärsområdet Kompressorteknik, har ca 2200 anställda i Wilrijk, Belgien. Forskning och utveckling inom kompressorteknologi är huvudsakliga ansvarsområden för enheten, vid sidan av produktion. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. Under 2000 uppgick gruppens omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Gruppen har cirka 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem och relaterad service samt maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco-gruppen hittar ni på vår hemsida www.atlascopco-group.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00530/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00530/bit0002.pdf