Atlas Copco utser chef för affärsområdet Rental Service

Atlas Copco utser chef för affärsområdet Rental Service Stockholm, 14 December 2001 - Freek Nijdam har utsetts till vice VD och chef för affärsområdet Rental Service, med början februari 2002. Han efterträder Tom Bennett, som går i pension. Tom Bennett har lett affärsområdet sedan det etablerades. "Då Tom Bennett önskat gå i pension har jag tillfrågat Freek Nijdam om han ville överta positionen som chef för affärsområdet Rental Service," säger Giulio Mazzalupi, VD och koncernchef för Atlas Copco-gruppen. "Som medlem i koncernledningen har Freek varit engagerad i Rental Service utvecklingsprogram och kommer därför kunna säkerställa kontinuiteten, vilken karaktäriseras av behovet av fortsatt integrering av olika företagskulturer, samtidigt som resultatet och effektiviteten förbättras" Freek Nijdam har under de senaste sex åren varit vice VD och chef för affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik (CMT). Under denna period har han framgångsrikt lett affärsområdet till de högsta rörelsemarginalerna någonsin. Freek Nijdam har varit anställd på Atlas Copco sedan 1970. Under sin karriär har han haft ett antal olika positioner, bland annat som VD för bolag i både Europa och Latinamerika. Före nuvarande position var han chef för divisionen Atlas Copco Applied Compressor and Expander Technique inom affärsområdet Kompressorteknik. Sökandet efter en ersättare till Freek i affärsområdet CMT pågår. KONTAKTA: Freek Nijdam, chef för affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik, Atlas Copco, tel 08-743 8314, mobil 070-589 8314 e-mail: freek.nijdam@atlascopco.com Marianne Hamilton, Personaldirektör Atlas Copco, tel 08-743 8590, mobil 070-665 85 90 e-mail: marianne.hamilton@atlascopco.com Ladda ner foton från Internet för att illustrera artikeln: http://www.atlascopco.com/photo Foto: 100250 Atlas Copco Rental Service är ett affärsområde inom Atlas Copco-gruppen, och har en division: Rental Service Corporation. Divisionen marknadsför tre varumärken: RSC, Prime Industrial, och Prime Energy och erbjuder hyresutrustning till bygg- och anläggningskunder och industrikunder i Nordamerika. Affärsområdet omsatte cirka SEK 14 miljarder år 2000. Ytterligare information finns på www.rentalservice.com. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. Under 2000 uppgick Gruppens omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Gruppen har omkring 26.000 anställda. Atlas Copco-gruppen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco-gruppen hittar ni på vår hemsida www.atlascopco-group.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00120/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00120/bit0001.pdf