Atlas Copcos chef för affärsområdet Rental Service i ny roll

Atlas Copcos chef för affärsområdet Rental Service i ny roll Stockholm, 15 oktober 2001 ¯Thomas Bennett, Atlas Copcos vice VD och chef för affärsområdet Rental Service, går i pension den 31 december, 2001. Han fortsätter tjäna Atlas Copco-gruppen som extern styrelsemedlem i Rental Service Corporation. "Efter närmare 40 år i denna verksamhet har jag beslutat mig för att byta roll och ägna mer tid åt familjen och privata intressen," säger Bennett, som tänkt över förändringen en tid. "Jag är övertygad om att vi har skapat en god grund för ett starkt och effektivt uthyrningsföretag genom sammanslagningen av Prime och RSC. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med utvecklingsfrågor. " Giulio Mazzalupi, VD och koncernchef för Atlas Copco AB, säger "Tom är en nyckelperson inom USAs uthyrningsmarknad med utomordentlig erfarenhet. Jag är mycket glad över att han vill sitta i styrelsen för Rental Service Corporation." I sin nya roll fortsätter Bennett arbeta med strategiska frågor, där hans huvudsakliga fokus legat det senaste året. "Tom ska också fortsätta arbeta med företagets externa relationer och hålla kontakt med kunder, leverantörer och andra affärspartner." Art Droege, medlem i Atlas Copcos ledningsgrupp, fortsätter som chef för Rental Service Corporation. Med 25 års erfarenhet från Atlas Copcos verksamhet in Nordamerika, Europa och Asien, började Droege på Rental Service i september 2000. Tidigare i år ledde han företagets rationaliseringsprocess, vilken omfattade kostnadsreducering och skapandet av en plattare organisation. Tills en ersättare har utnämnts fungerar Giulio Mazzalupi som chef för affärsområdet Rental Service. Atlas Copco Rental Service är ett affärsområde inom Atlas Copco, med en division: Rental Service Corporation. Divisionen verkar under tre varumärken: RSC, Prime Industrial, och Prime Energy och erbjuder hyresmaskiner till bygg- och anläggningskunder och industrikunder i Nordamerika. Ytterligare information finns på www.rentalservice.com. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. Under 2000 uppgick gruppens omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Gruppen har omkring 26.000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem och relaterad service samt maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco-gruppen hittar ni på vår hemsida www.atlascopco-group.com. KONTAKTA: Thomas Bennett, chef för affärsområdet Rental Service och vice VD för Atlas Copco +1-281-647 5000, e-mail: tbennett@rentalservice.com Art Droege, chef för Rental Service Corporation +1-480-905 3390, e-mail: adroege@rentalservice.com Annika Berglund, informationsdirektör Atlas Copco +46-8-743 8070, e-mail: annika.berglund@atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00120/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00120/bit0001.pdf