Borriggar från Atlas Copco till Consorzio TAT

Borriggar från Atlas Copco till Consorzio TAT Stockholm, 14 December 2001 - Atlas Copco har säkrat en order på fem borriggar till Consorzio TAT (Tunnel AlpTransit - Ticino), Schweiz. Consorzio TAT har fått i uppdrag av AlpTransit Gotthard AG att anlägga delprojekten Bodio och Faido vid Gotthards bastunnel. Atlas Copco Schweiz är stolta över att ha valts som partner och leverantörer av borrutrustning. "Efter en väl genomarbetad och professionell utvärdering av alla anbud, valde vi Atlas Copcos borriggar för projektet," sa Dr. Pacher från Alpine Mayreder Bau GmbH. "Atlas Copcos goda rykte och vårt företags goda erfarenhet av företagets produkter gör att vi är glada över beslutet och vi ser fram emot att få arbeta med Atlas Copco." Förhandlingspartnerna från Consorzio TAT var Roland Baggenstos från Zschokke Locher AG, som också arbetar som projektansvarig och Franz Pacher. Då mängden gods som transporteras med lastbil genom alperna ökat dramatiskt, fattades ett beslut i Schweiz om att bygga stora bastunnlar där trailertåg kör genom landet på korta, snabba rutter. Med två parallella enkelspårstunnlar ökar man säkerheten och minskar risken för olyckor. Gotthards bastunnel, som tas i drift under 2011, blir världens längsta järnvägstunnel och erbjuder snabb och tillförlitlig genomfart för mer än 300 tåg om dagen genom de 57 kilometer långa tunnlarna. Trailertågens kapacitet blir dubbelt så hög som i dag och restiden mellan Zurich och Milano minskar från 4t 10min till 2t 40 min. Delprojekten Bodio och Faido tillhör den södra anslutningen av AlpTransit Gotthard. Arbetet påbörjas våren 2002 och den första delen av Atlas Copcos order ska levereras under första kvartalet. Av tunnelns 57 km är de södra delarna de längsta sektionerna, Bodio med 16.6 km och Faido med 15.1 km. Ladda ner foton från Internet för att illustrera artikeln: http://www.atlascopco.com/photo Foto 203268 Bildtext: Högpresterande Atlas Copco Rocket Boomer L3 C borriggar ska användas av Consorzio TAT för sektioner i Gotthards bastunnel. Med två parallella enkelspårstunnlar ökar man säkerheten och minskar risken för olyckor. För projektinformation: http://www.alptransit.ch/ För produktinformation: http://www.boomer-rig.com KONTAKTA: Magnus Eriksson, VD för Atlas Copco CMT Alpine, +43 1 7601 2102, e-mail: magnus.h.eriksson@atlascopco.com Ulf Linder, informationschef, affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik 019-670 7555, mobil 070-341 8455, e-mail: ulf.linder@atlascopco.com Consorzio TAT består av fem välkända anläggningsföretag på den europeiska marknaden; Zschokke Locher AG, Schweiz; Alpine Mayreder Bau GmbH, Österrike; Hochtief Civil AG, Tyskland; CSC Impresa Construzioni SA, Schweiz and Impregilo SpA, Italien. Atlas Copco Rock Drilling Equipment, är en del av affärsområdet Bygg- och anläggningsteknik, som är ledande tillverkare av underjords- och ovanjordsborriggar. Divisionen har sin huvudsakliga kundbas i bygg- och anläggningsindustrin. Ytterligare information finns på www.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. Under 2000 uppgick gruppens omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Gruppen har omkring 26.000 anställda. Atlas Copco-gruppen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem och relaterad service samt maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco-gruppen hittar ni på vår hemsida www.atlascopco-group.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00550/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00550/bit0001.pdf