Föreslagen förändring i Atlas Copcos styrelse

Föreslagen förändring i Atlas Copcos styrelse Stockholm, 26 mars, 2002-Inför Atlas Copco ABs bolagsstämma, som hålls den 29 april, 2002, föreslås nyval av två styrelseledamöter; Gunnar Brock, som tillträder som VD och koncernchef den 1 juli, och Charles Long, f d vice ordförande i Citicorp och styrelseledamot i Atlas Copco North America Inc. Följande ordinarie ledamöter föreslås till omval i Atlas Copcos styrelse: Anders Scharp, Jacob Wallenberg, Sune Carlsson, Kurt Hellström, Lennart Jeansson, Thomas Leysen, Ulla Litzén och Michael Treschow. Gunnar Brock och Charles E. Long föreslås till nyval till styrelsen. Charles Long, född 1940, är f d vice ordförande i Citicorp och dess största dotterbolag, Citybank, North America. Han är styrelseledamot i följande USA-baserade bolag: Introgen Therapeutics, The Drummond Company och Atlas Copco North America Inc. samt i Sverige-baserade Gendux AB. Gunnar Brock, född 1950, tillträder den 1 juli som VD och koncernchef för Atlas Copco-gruppen. Han är styrelseledamot i OM AB, Lego AS, Danmark och han är medlem i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Giulio Mazzalupi, VD och koncernchef för Atlas Copco-gruppen till och med den 30 juni, samt Hari Shankar Singhania, VD och koncernchef i J.K. Organization, Indien, har avböjt omval. Bakom förslagen står aktieägare vilka tillsammans representerar mer än 25 procent av rösterna i bolaget; Investor, Robur Fonder och Alecta, alla med säte i Sverige. Nomineringsprocessen beskrivs i Atlas Copcos årsredovisning, som publiceras den 27 mars. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2001 uppgick företagets omsättning till SEK 51 miljarder, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Företaget har ca 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/26/20020326BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/26/20020326BIT00800/wkr0002.pdf