Gunnar Brock ny VD och koncernchef för Atlas Copco

Gunnar Brock ny VD och koncernchef för Atlas Copco Stockholm den 1 juli 2002-Idag tillträder Gunnar Brock tjänsten som VD och koncernchef för Atlas Copco-gruppen. "Jag är stolt över att få ta över ansvaret och leda denna framgångsrika, starka och diversifierade organisation," säger Brock. Han efterträder Giulio Mazzalupi som går i pension efter 31 inom Gruppen. Gunnar Brock anställdes av Atlas Copco AB den 1 maj 2002. Under dessa två månader har han besökt Atlas Copco-bolag och kunder i Nordamerika, Europa och Asien. Mellan 1974 och 1992 arbetade Gunnar Brock på ett flertal tjänster inom Tetra Pak, som tillverkar system för bearbetning, förpackning och distribution av flytande livsmedel. Han hade ett antal internationella befattningar som chef i Asien, Europa och Afrika. Mellan 1992 och 1994 var han VD och koncernchef för Alfa Laval-gruppen, som producerar utrustning för separering, värmeväxling och flödesteknik. Alfa Laval hade vid denna tid samma ägare som Tetra Pak. Mellan 1994 och 2000 var Brock VD och koncernchef för Tetra Pak-gruppen. Senast var Brock VD för Thule, som tillverkar takboxar för bilar. Gunnar Brock föddes i Skövde 1950. Han har en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Till redaktionen: Gunnar Brock är VD och koncernchef nummer 10 sedan företaget bildades 1873. Följande personer har tidigare haft tjänsten: Eduard Fränkel (1873-1987), Oscar Lamm (1887-1909), Gunnar Jacobsson (1909-1940), Walter Wehtje (1940-1957), Kurt-Allan Belfrage (1957-1970), Erik Johnsson (1970-1975), Tom Wachtmeister (1975-1991, Michael Treschow (1991-1997) samt Giulio Mazzalupi (1997-2002) Foton: Ladda ner foton på Gunnar Brock från det digitala arkivet på Internet. Gå till http://www.atlascopco.com/photo>Atlas Copco General>sök Gunnar Brock Intervjuer: Gunnar Brock är tillgänglig för intervjuer efter offentliggörandet av andra kvartalsrapporten den 18 juli 2002. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2001 uppgick företagets omsättning till 51 miljarder svenska kronor, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har nästan 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com. KONTAKTA: Annika Berglund, Informationsdirektör, Atlas Copco AB 08-743 8070 eller 070-322 8070, annika.berglund@atlascopco.com Cathrine Gustafsdahl, Informationschef, Atlas Copco AB 08-743 8074 eller 070-349 8074, cathrine.gustafsdahl@atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00350/wkr0002.pdf