Milwaukee Electric Tool tillkännager omstrukturering

Milwaukee Electric Tool tillkännager omstrukturering Stockholm, 23 oktober 2001 - Atlas Copco-ägda Milwaukee Electric Tool Corporation i USA tillkännager en omstrukturering för förbättrat flöde i produktionen och ökad konkurrenskraft. Milwaukees omstruktureringsplan innebär att viss tillverkning och montering flyttas. "Omstruktureringen betyder att vi kommer att koncentrera merparten av vår produktion till Mississippi- och Arkansasområdet med Jackson som nav för våra fabriker i södra USA" säger Daniel Perry, VD och koncernchef för Milwaukee Electric Tool Corporation. Ungefär 130 anställda från fabriken i Brookfield- och 50 från Jacksonfabriken omfattas av produktionsflytten till den nya anläggningen i Greenwood, Mississippi. Åtgärdsprogrammet innehåller utgifter för att förbättra och rationalisera produktionen. Ett förbättrat arbetsflöde, bättre logistik, minskat personalbehov och lägre lönekostnadsnivå förväntas återbetala investeringen inom två år. "När projektet är genomfört kommer vi att kunna korta ledtider, öka effektiviteten och därigenom bli mer konkurrenskraftiga," säger Perry. Viss personalminskning förväntas ske med hjälp av förtidspensioner och naturlig avgång. När det är möjligt ämnar företaget erbjuda den uppsagda personalen anställning i den nya anläggningen. Omstruktureringen påbörjas de närmaste 60 dagarna och slutförs senast den 31 juli 2002. KONTAKTA: Daniel R. Perry, VD och koncernchef Milwaukee Electric Tool Corp. Tel (262) 781-3600, e-mail: daniel_perry@mil-elect-tool.com Annika Berglund, Informationsdirektör, Group Communications Atlas Copco +46-8-743 8070, e-mail: annika.berglund@atlascopco.com Milwaukee är ledande tillverkare i Nordamerika av professionella elverktyg och tillbehör, med huvudkontor och fabrik i Brookfield. Företaget har 2075 anställda. Fabriker finns också i Kosciusko och Jackson, Mississippi, i Blytheville, Arkansas, med ett distributionscenter i Olive Branch, Mississippi. Milwaukee erbjuder mer än 400 olika verktygsmodeller inklusive borrar, cirkelsågar, slipmaskiner, tigersågar och borrhammare. Dessutom finns mer än 3,500 Milwaukeetillbehör, såsom sågblad, hålsågar, träborrar, diamantborrstål med mera. Milwaukee är ett företag inom Atlas Copco-gruppen, en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. Under 2000 uppgick gruppens omsättning till 46 527 MSEK, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Gruppen har cirka 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem och relaterad service samt maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco-gruppen hittar ni på vår hemsida www.atlascopco-group.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT01200/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT01200/bit0001.pdf