Atos Origin lanserar Next Generation Desktop i Norden

Stockholm, 16 december 2004 - Atos Origin, ett ledande internationellt IT-tjänsteföretag, meddelade idag att man nu lanserar sin lösning Next Generation Desktop (NGDT) på den nordiska marknaden. NGDT består av tjänster för migration, drift och innovation och det ger företagsanställda tillgång till flexibla och mobila arbetssystem. De anställda kan oavsett var i världen de befinner sig alltid få åtkomst till gemensamma system och gemensam information.

NGDT är ett svar på den allt mer ökande efterfrågan på flexibla, användarvänliga lösningar, tjänster av hög kvalitet och enkel åtkomst till gemensam information, och den ger oöverträffat funktionsvärde i kombination med minskad TCO (total ägandekostnad). När man implementerar NGDT-lösningen blir det också möjligt att utföra nödvändiga migrationer till nya programvaruversioner liksom regelbundna programvarubyten, utan att det orsakar ytterligare kostnader. NGDT innehåller dessutom alla tjänster som ingår i det omfattande servicenivåavtalet (Service Level Agreement) till ett tydligt och fast månadspris, efter varje kunds individuella önskemål. På så sätt kan användarna få avsevärt lägre direkta datorkostnader, förbättrad servicenivå och hög användartillfredsställelse, vilket i sin tur bidrar till att öka kundens affärseffektivitet. De som utnyttjar tjänsten kan arbeta var som helst, när som helst, och ändå alltid ha tillgång till centralt lagrad företagsinformation. Om någon enhet skulle strejka – en stationär dator, laptop, notebook, skrivare eller PDA – kan den omedelbart ersättas med funktionen Lägg till/Ta bort program. Systemet omfattar också en webbaserad supportportal och fortlöpande uppgradering av teknik och programvara. Jörgen Rasmussen, VD för Atos Origin Norden, säger: ”Det blir allt viktigare för konkurrenskraftiga företag att kunna förse sina mobila användare med fortlöpande åtkomst till gemensamma system och gemensam information. NGDT-konceptet bygger på vårt strategiska partnerskap med Microsoft Corporation och Intel Corporation, och bidrar till att göra organisationer rörligare”. Peter CA de Jong, global affärsutvecklingschef för Next Generation Desktop, Atos Origin, säger: ”NGDT är ett helhetskoncept for desktopmigrering och desktopmanagement, och det har utvecklats som svar på marknadens efterfrågan och utifrån Atos Origins långa erfarenhet av IT-tjänster. Atos Origin och dess partners är inriktade på att leverera toppmoderna, innovativa, flexibla och kostnadseffektiva lösningar, som NGDT. Som det här namnet antyder kommer det alltid att finnas nya utmaningar som leder till nya kunskaper och ytterligare utveckling, vilket gynnar en ny generation av lösningar som kan överträffa kundernas förväntningar och ge resultat med kvalitet!” NGDT-tjänsterna är uppbyggda på en ITIL-kompatibel modell, Continuous Service Delivery Model (CSDM), vilket garanterar enhetlighet och kvalitet. Atos Origin var tidigt ute med en ITIL-modell (IT Infrastructure Library), och utvecklade aktivt en standard för sina klienter. ### Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens vision till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är ”Worldwide IT-partner” för de Olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank,Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Mer information finns på företagets hemsida: http://www.atosorigin.com Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos Consulting. Presskontakt: Atos Origin, Tanja Ilic, + 46 8 517 050 00