Amadeus Frick från Sofiero Slottsrestaurang blev Årets Sous Vide-kock 2014!

Vinnaren av Årets Sous Vide-kock 2014 blev Amadeus Frick från Sofiero slottsrestaurang. Efter en tuff final på restaurangexpo i Malmö tog han hem äran och vann bilen, en SMART-car från Lithells.

Juryn bestående av Rikard Nilsson – årets kock 1991, Pär Bergkvist – chefredaktör Restaurangvärlden & Magasin Måltid samt Per Dahlberg – Gastro i Helsingborg var enig om vinnaren med motiveringen:

”För ett gediget hantverk, höga smaker, balanserad presentation och stor respekt för råvaran. Vinnaren av årets sous vide kock 2014 har lockat fram det bästa ur både sig själv och vår Pork Brisket. ”

Vinnarrätten bestod av: Glaserad Pork Brisket, överkokt morot, sås på majrova och bondbönor. Därtill serverades en mandelpotatiskräm och persilje- och mejramsolja.

Vinnaren Amadeus Frick berättar att rätten är inspirerad av söndagsmiddagarna från hans barndom – med möra, överkokta, smakrika grönsaker. Dessa kombinerade han med mer moderna texturer och matlagningstekniker samt råvaror som han själv överraskats positivt av under den gångna säsongen.

– Konferencier Jesper Aspegren och förra årets vinnare av Årets Sous Vide-kock 2013, Marcus Nemrin ledde fram finalen på ett mycket underhållande sätt och fick fram det bästa hos finalisterna, berättar Håkan Emilsson Inspirations- och Aktivitetschef på Atria Foodservice

Även de två andra tävlande, Daniel Pembert – Malmö mässrestauranger och Jacob Ker Lamb – Brasserie Le Rouge, gjorde en stark insats i tävlingen. Samtliga finalister fick en kniv från Global samt en kockrock från Segers.

Atria Foodservice ger ett varmt tack till alla som var på plats och hejade fram vinnaren!

För mer information om tävlingen kontakta:
Håkan Emilsson, Inspirations- och Aktivitetschef Atria Foodservice, Tfn: 010 482 39 33 hakan.emilsson@atria.se

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga, Ridderheims och 3-Stjernet med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle. Atria Scandinavia har ca 1 100 anställda, 9 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 5 500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.

Juryn, Årets Sous Vide-Kock 2014