Årets Sous Vide-kock 2013, finalisterna klara!

Atria Foodservice har nöjet att presentera de tre finalisterna i tävlingen Årets Sous Vide-kock 2013; Marcus Nemrin, Per-Gunnar Hansson och Peter Danek. Finalen äger rum på Restaurangexpo, Kistamässan den 30 januari kl 11.00.

Tävlingen Årets Sous Vide-kock riktar sig till alla yrkesverksamma kockar. Under hösten har tävlingsbidrag skickats in och nu har vi nöjet att presentera de tre finalisterna som gör upp om "Årets Sous Vide-kock 2013" på Restaurangexpo, Kistamässan den 30 januari 2013.

1.Marcus Nemrin - driver idag Sofiero Slottsrestaurang norr om Helsingborg. Marcus arbetade tidigare på Fiskaregatan i Lund.

2. Per-Gunnar Hansson - ansvarig för att sätta en ny matprofil på stiftsgården Åkersberg i Höör. Per-Gunnar har tidigare arbetat som kökschef på Kronovalls vinslott och VD/konsult för Helsing bar & matsalar i Helsingborg.

3. Peter Danek - arbetar som kock i Linköpings kommun på Kost & Restaurang. Peter har tidigare arbetat som kock på Scandic i Linköping.

Finalen den 30 januari startar kl 11.00. De tävlande startar med 10 minuters mellanrum och har 1 timme på sig att tillaga en rätt utifrån en hemlig varukorg. En jury på plats kommer sedan att utse en vinnare.

Det ska verkligen bli spännande att se hur finalisterna använder varukorgen. Den som lyckas bäst vinner en Smart car, eftersom det är så otroligt smart att laga Sous Vide, säger Maria Adolfsson, kategorichef för Sous Vide på Atria Foodservice. Alla finalister får fina priser från våra samarbetspartners Global och Segers.

Varmt välkomna att besöka finalen av Årets Sous Vide-kock på Restaurangexpo i Kista den 30 januari kl 11! Sous vide sortimentet ställs ut i monter H10 på mässan.

För mer information om tävlingen kontakta: Maria Adolfsson, Produktchef Atria Foodservice, Tfn: 010 482 39 89, maria.adolfsson@atria.se

Atria Foodservice var först med att introducera Sous Vide produkter på den svenska marknaden redan 1979. Idag innehåller sortimentet 29 olika produkter. Den skonsamma tillagningen ger en hög kvalité på köttet och samtidigt behåller man näringsämnena. Den låga tillagningstemperaturen gör att man får mindre svinn av vätska och därmed också en saftigare produkt.

Sous Vide är franska och betyder "i vakuum". Namnet kommer sig av att man tillagar maten i en lufttät plastpåse för att på så sätt bevara råvarans naturliga smaker, arom, saftighet och vikt. Det var kocken Georges Pralus som på 1970-talet uppfann sous vide-tekniken när han arbetade på restaurangen Troisgros i Frankrike. Det började med en foie gras som tack vare sous vide inte tappade så mycket i vikt eller smak vid tillagningen. Resten är mathistoria.

Besök gärna vår hemsida för mer information; www.atriafoodservice.se

Atria Foodservice ingår i Atria Scandinavia, ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att skapa Skandinaviens mest framgångsrika och spännande matföretag.

– Det ska verkligen bli spännande att se hur finalisterna använder varukorgen. Den som lyckas bäst vinner en Smart car, eftersom det är så otroligt smart att laga Sous Vide.
Maria Adolfsson, Kategorichef Atria Foodservice