Atria Foodservice lanserar en Sverigenyhet – Pork Brisket, benfria revbensspjäll, från Lithells sous vide

Som enda leverantör på den svenska marknaden lanserar Atria Foodservice Pork Brisket - ett benfritt revbensspjäll med tradition från den amerikanska södern. Styckningsdetaljen är väl etablerad på det amerikanska styckningsschemat där detaljen kallas för Rib tip. Pulled Pork och Kotlettrad med fikon och ancho chili är två andra nyheter från Lithells sous vide.

Traditionen från den amerikanska södern bjuder att Pork Brisket glazas och grillas eller långkokas, precis det som den alltmer populära Sous Vide-metoden innebär. Pork Brisket har en tunn fettkappa, vilket gör att köttet blir mycket mört och saftigt och revbenssmaken finns där trots att den är benfri. Användningsområdet är brett, alltifrån en glazad pork brisket till lunch och á la carte till en mer traditionell stek på äldrevårds- och sjukvårdsserveringar.

– Pork Brisket lanseras den 29 januari på Restaurangexpo i Malmö där den används som huvudråvara i finalen av Årets Sous Vide-kock 2014. Det ska bli spännande att se hur finalisterna använder detaljen! Jag lovar att marknaden kan ta del av tre fantastiska recepttips efter finalen, säger Håkan Emilsson Inspirations- och aktivitetschef på Atria Foodservice.

Pulled Pork är ytterligare en nyhet från Lithells med traditioner från den amerikanska södern. Lithells pulled pork är färdigriven fläskkarré blandad med härligt rökig BBQ sås.  Den tredje nyheten är Kotlettrad med ”årets smak” fikon och ancho chili.  Ancho chili är en stor chili med en söt smak av russin och lakrits och tillsammans med fikon får kotletten en härlig balans av sötma och styrka.

Marcus Nemrin, kock och krögare på Sofiero Slottsrestaurang och vinnare av Årets Sous Vide-kock 2013 ser många fördelar med Sous Vide-produkter.

– Det går snabbt och enkelt att tillaga en rätt med Sous Vide. Man vet också att man alltid har en jämn kvalité på det man serverar. Den skonsamma tillagningen i form av låg temperatur i vakuumpåse ger ett mört och saftigt kött.

Atria Foodservice var först med att introducera Sous Vide-produkter på den svenska marknaden 1979. De senaste åren har vi sett en markant ökning i efterfrågan på de lättillagade produkterna hos såväl storhushåll som restauranger.

– Idag erbjuder vi 31 olika produkter inom Sous Vide och ser stora utvecklingsmöjligheter! Marknaden är redo för Sous Vide och fler spännande nyheter. Det kommer vi att fortsätta att bjuda på framöver, säger Maria Adolfsson Produktchef Lithells Sous Vide.

För mer information
Frågor rörande tävlingen hänvisas till: Håkan Emilsson – Aktivitets och inspirationschef på Atria Foodservice, hakan.emilsson@atria.se, Tfn: 010 482 39 33
Frågor rörande Sous Vide hänvisas till Maria Adolfsson, produktchef för korv och Sous Vide på Atria Foodservice, maria.adolfsson@atria.se, Tfn: 010 482 39 89

Om Atria Foodservice
Atria Foodservice ingår i Atria Scandinavia, ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle. Fakta kring sous vide Sous vide är franska och betyder "i vakuum". Namnet kommer sig av att man tillagar maten i låg temperatur under en lång tid i en lufttät plastpåse för att på så sätt bevara råvarans naturliga smaker, arom, saftighet och vikt. Det var kocken Georges Pralus som på 1970-talet uppfann sous vide-tekniken när han arbetade på restaurangen Troisgros i Frankrike. Det började med en foie gras som tack vare sous vide behöll sin form och textur på ett bra sätt. Resten är mathistoria.

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle. Atria Scandinavia har ca 1 200 anställda, 10 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 5 500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.

Håkan Emilsson, Aktivitets och inspirationschef