Atria Foodservice och Femtorp lanserar temavecka för äldreomsorgen

Atria Foodservice och Femtorp har tillsammans med kostchefer, dietister och matgäster inom äldreomsorgen tagit fram en temavecka som går under namnet Maten Man Minns.

Äldreomsorgen ska här bjudas på en kulinarisk resa i den genuina svenska husmanskostens tecken, som ska ge inspiration till att samtala om mat och dryck, samt väcka matlustar och många goda matminnen. Martina Avasoo, produktchef på Atria Foodservice, berättar:

- Äldreomsorgen har varit ett mycket omdiskuterat ämne den senaste tiden med debatter, politiska uttalanden och dokumentärer i tv där maten och engagemanget inom äldreomsorgen kritiserats och diskuterats. En viktig debatt, eftersom det krävs ett stort engagemang för att maten på varje individs tallrik ska bli uppäten.  Hur maten presenteras blir en viktig faktor i att se till att varje matgäst får i sig den näring just den personen behöver. Vi hoppas därför att vi genom temaveckan, med det material och de recept vi tagit fram, ska kunna bidra till att göra måltidsupplevelsen till en av dagens stora höjdpunkter för våra äldre runtom i landet.

I temaveckan bjuds på välbeprövade rätter och ett pedagogiskt material kring temat husmanskost och mathistoria. Tomas Hallgren, försäljningschef på Femtorp, berättar vidare:

- Att maten har en central roll inom äldreomsorgen är känt sedan länge. I samarbetet med Atria Foodservice skapar vi med temaveckan ytterligare fokus på den kompletta måltiden med spännande råvaror och recept samtidigt som gästen minns tillbaka, samtalar, läser och diskuterar om maten i en trevlig miljö och med spännande attribut.

För mer information om kampanjen kontakta:
Martina Avasoo, produktchef, Atria Foodservice, 010 - 482 39 14, martina.avasoo@atria.se
Tomas Hallgren, försäljningschef, Femtorp, 0705 – 94 90 10, tomas.hallgren@femtorp.se

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle. Atria Scandinavia har ca 1 100 anställda, 9 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 5 500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.

Martina Avasoo