Atrium Ljungberg förvärvar fastighet i centrala Malmö

Idag har Atrium Ljungberg förvärvat en fastighet med kultur- utbildnings- och kontorsverksamhet i centrala Malmö. Förvärvet är ett led i bolagets långsiktiga strategi att växa i Malmö.

Den förvärvade fastigheten, Malmö Dimman 11, ligger i området Möllevången (Möllan) i sydöstra delen av centrala Malmö. Möllan är ett före detta fabriksområde där flera äldre byggnader finns bevarade. Området har under det senaste decenniet genomgått en stor omvandling och är idag ett attraktivt kultur- och bostadsområde med ett brett kulturellt utbud.

Fastigheten innehåller kultur-, utbildnings- och kontorsverksamhet där lokalerna är fullt uthyrda med hyresgäster såsom Malmö stad, Academedia och CDON. I fastigheten pågår en omfattande om- och tillbyggnad, där Malmö stad ska etablera stadsarkiv, kontor, restaurang och biograf, med beräknad inflyttning 1 januari 2015. Vid färdigställande kommer fastigheten ha en total uthyrbar area om cirka 16 000 kvm.

Förvärvet sker via en bolagsaffär med ett underliggande fastighetsvärde om 265 miljoner kronor. Säljare är Profi I Fastigheter Sverige AB. Atrium Ljungberg beräknas tillträda 30 april 2014.

- Fastigheten har en spännande mix av verksamheter och läget är bra i ett välbesökt kulturområde med goda kommunikationer. Dessutom erbjuder den ett stabilt kassaflöde där Malmö stad hyr cirka hälften av ytan på ett 20-årigt avtal. Deras nya lokaler med bland annat biograf kommer innebära ett lyft för hela kvarteret där en tidigare bakgata får nytt liv, kommenterar Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad på Atrium Ljungberg.

Atrium Ljungberg äger, utvecklar och förvaltar sedan tidigare stadskvarteret Mobilia i Malmö där en stor om- och tillbyggnad slutfördes under 2013. Projektet är Atrium Ljungbergs största enskilda projekt genom tiderna och har omvandlat Mobilia från ett traditionellt köpcentrum till ett stadskvarter där handel har kompletterats med bland annat restauranger, service och bostäder.

- Malmö är en av våra prioriterade marknader där vi har som ambition att växa. Genom det här förvärvet stärker vi vår position i Malmö och vi ser fram emot att tillsammans med Malmö stad och övriga aktörer vara delaktiga i den långsiktiga utvecklingen av ytterligare ett spännande område i innerstaden, avslutar Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad på Atrium Ljungberg.

Nacka 2014-03-18

Fakta om fastigheten Malmö Dimman 11:
Byggår: 1940, tillbyggd 2014
Antal våningar: 7 inkl. 2 källarplan
Uthyrningsbar area: 15 706 kvm
Uthyrningsgrad: 100 %
Antal hyresgäster: 8 inkl. 1 kontorshotell

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad, Atrium Ljungberg. Tel: 0730-26 19 07
micael.averborg@atriumljungberg.se

Informationen är sådan som Atrium Ljungberg AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vårt arbete handlar om att få platser att växa och utvecklas. Våra projekt på svenska tillväxtmarknader visar att vi tänker annorlunda i en konservativ bransch. Sickla Köpkvarter i Nacka, Kvarteret Nod i Kista, Gränby Centrum i Uppsala och Mobilia i Malmö är exempel på hur våra medarbetare, tillsammans med omvärlden skapar nya moderna mötesplatser för arbete, shopping, fritid, kultur och utbildning.
www.atriumljungberg.se

Malmö är en av våra prioriterade marknader där vi har som ambition att växa. Genom det här förvärvet stärker vi vår position i Malmö och vi ser fram emot att tillsammans med Malmö stad och övriga aktörer vara delaktiga i den långsiktiga utvecklingen av ytterligare ett spännande område i innerstaden.
Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad på Atrium Ljungberg