Convendum flyttar till Glashuset vid Slussen

Atrium Ljungberg har tecknat hyresavtal med co-workingaktören Convendum om dryga 5 100 kvadratmeter i karaktäristiska Glashuset vid Slussen.

Convendum är ett co-workingkoncept i premiumsegmentet med fokus på service, teknik och design. Företaget finns idag på flera platser i Stockholms innerstad samt i Göteborg. Konceptet bygger på medlemskap som ger tillgång till arbetsplatser och konferensmöjligheter med all tänkbar service i A-lägen i respektive stad. Convendum är en mötesplats för innovation, kapital och utveckling där små och stora företag inom olika branscher möts. Nu stärker Convendum sitt erbjudande i Stockholm ytterligare med dryga 5 100 kvadratmeter i Glashuset, Slussen. Kontraktet är på tio år och inflyttning beräknas ske senast april 2019.

– Convendum ska bli ledande inom Coworking Center i Norden. Det moderna digitala samhället ställer nya krav på kontoret som mötes- och kommunikationsplattform, säger Håkan Jeppsson VD på Convendum.

– Det unika med Convendums koncept är att vi ligger i premiumsegmentet, och samtidigt sänker kundföretagens kontorskostnader. Efterfrågan på flexibla och välutrustade kontor är stor och nu ökar vi takten, bland annat genom den strategiskt viktiga etableringen i Glashuset, Slussen, fortsätter Håkan Jeppsson.

Glashuset är en av Stockholms mest kända byggnader belägen precis vid Stockholms inlopp. Läget innanför tullarna i kombination med närheten till en av Stockholms största knutpunkter gör Glashuset till en av Atrium Ljungbergs mest attraktiva kontorsfastigheter. Här finns sedan tidigare hyresgäster såsom Tengbom, Wingårdhs, Ecster, Proventus och HiQ. Atrium Ljungberg satsar stort på Södermalm och förvärvade under 2017 fastigheter vid såväl Slussen som Medborgarplatsen. Under hösten 2017 offentliggjordes även att Atrium Ljungberg tecknat avtal med Stockholms stad om en tidig markreservation vid Mälarterrassen i Slussen. Ambitionen är att där skapa en mötesplats för mat och kultur, med invigning senast 2025.

– Vi är väldigt glada att ett så spännande företag som Convendum väljer att flytta till Glashuset. Konceptet är ett starkt komplement till vårt utbud av moderna kontorslösningar, säger Petter Klingofström, Senior Leasing Advisor, Atrium Ljungberg.

– Just nu sker det mycket i området och vi är säkra på att framväxten av Nya Slussen kommer att lyfta området ännu mer framöver. Convendums etablering är ett kvitto på platsens attraktivitet, nu och i framtiden, fortsätter Petter Klingofström.

Hyresavtalet med Convendum är ett så kallat grönt hyresavtal - en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.

Nacka, 2018-03-28

Petter Klingofström, Senior Leasing Advisor, Atrium Ljungberg, 070-880 63 21
petter.klingofstrom@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 41 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 14 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

– Vi är väldigt glada att ett så spännande företag som Convendum väljer att flytta till Glashuset. Konceptet är ett starkt komplement till vårt utbud av moderna kontorslösningar.
Petter Klingofström, Senior Leasing Advisor, Atrium Ljungberg
– Just nu sker det mycket i området och vi är säkra på att framväxten av Nya Slussen kommer att lyfta området ännu mer framöver. Convendums etablering är ett kvitto på platsens attraktivitet, nu och i framtiden.
Petter Klingofström, Senior Leasing Advisor, Atrium Ljungberg