Innovativ skola dubblar lokalyta i Kista

Atrium Ljungberg har hyrt ut ytterligare nära 1300 kvadratmeter till Utbildningsförvaltningen i Stockholm, för Stockholm Science & Innovation School i kvarteret Nod, i Kista. Gymnasieskolan drivs i samverkan med strategiskt utvalda globala företag samt KTH och Stockholms universitet och lockar motiverade elever från hela storstockholm.

- Kvarteret Nod skapades som ett kompetenskluster mot ICT, Informations- och kommunikationsteknik och vi har varit konsekventa med konceptet hela vägen, säger David Nilsson, uthyrare på Atrium Ljungberg. Idag finns bara 600 kvadratmeter vakant yta kvar i fastigheten.

- Det har varit en spännande resa sedan 2014, där mycket har överträffat våra förväntningar, säger Patrick Vestberg, rektor för Stockholm Science & Innovation School. Samarbetet med företagen i huset och övriga Kista ger avtryck både på våra elever, hur utbildningen utvecklas och på samarbetsföretagen. Utformningen av Nod med olika aktörer och många mötesplatser är en fungerande smältdegel.

I kvarteret Nod, som är Atrium Ljungbergs kreativa satsning på att sammanföra forskning och utbildning med ICT-företag i framkant, finns också Black Box, Stockholms universitets multiarena för events samt DAC – Digital Art Center. Här finns även företag som Fujitsu Sverige, SenseGraphics, Esri Sverige och Cornerstone. I och med skolans utökning är nu huset i det närmaste fullt uthyrt.

Nacka, 2017-03-14

Läs mer om Stockholm Science & Innovation School: www.stockholmscienceandinnovationschool.stockholm.se

David Nilsson, uthyrare Atrium Ljungberg, 070-927 60 17
david.nilsson@al.se

Patrick Vestberg, rektor Stockholm Science & Innovation School, 076-129 13 99
patrick.vestberg@stockholm.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi finns på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Malmö och Göteborg. Vår inriktning är att äga, utveckla och förvalta framför allt handels- och kontorsfastigheter. För att skapa levande stadsmiljöer som är långsiktigt hållbara och attraktiva över tiden rymmer platserna också utbildning, kultur, service och bostäder. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 36 miljarder kronor. Handelsplatserna har årligen 60 miljoner kunder och besökare och i områdena arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusentals personer. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan.
Läs mer på www.al.se

Kvarteret Nod skapades som ett kompetenskluster mot ICT, Informations- och kommunikationsteknik och vi har varit konsekventa med konceptet hela vägen. Idag finns bara 600 kvadratmeter vakant yta kvar i fastigheten.
David Nilsson, uthyrare på Atrium Ljungberg
Det har varit en spännande resa sedan 2014, där mycket har överträffat våra förväntningar.Samarbetet med företagen i huset och övriga Kista ger avtryck både på våra elever, hur utbildningen utvecklas och på samarbetsföretagen. Utformningen av Nod med olika aktörer och många mötesplatser är en fungerande smältdegel.
Patrick Vestberg, rektor för Stockholm Science & Innovation School