Norska restaurangkedjan Egon öppnar i Forumgallerian

I augusti 2018 öppnar norska Egon sin första restaurang i Uppsala i Forumgallerian. Restaurangen blir i två plan med entré både från gallerian och Forumtorget. Egon blir en viktig pusselbit i utvecklingen av Forumgallerian och torget till en levande mötesplats.

Fastighetsägaren Atrium Ljungberg genomför sedan 2017 en omfattande upprustning och ombyggnad av Forumgallerian där utbudet nu förstärks med fler nya restauranger, caféer och butiker.

– Vår vision med Forumgallerian är att skapa en urban mötesplats mitt i city, en plats som lever under dygnets alla tider. Vi är väldigt glada över att Egon valt att etablera sin första restaurang i Uppsala hos oss. De har ett starkt och uppskattat koncept som tilltalar en bred målgrupp. Restaurangen ger nytt liv åt Forumtorget och hela den här delen av city, säger Eva Troell, marknadsområdeschef Atrium Ljungberg.

Det norska restaurangkonceptet Egon öppnade sin första restaurang 1984 och har idag 38 enheter i Norge. Den första svenska restaurangen öppnade 2015.

Atmosfären beskrivs som informell och restaurangerna är kända för sin breda meny. Här serveras allt från smörgåsar till amerikansk- och italiensk pizza, hamburgare, fisk, kött, pasta och mexikanskt. Restaurangen i Uppsala inryms på två plan med 240 sittplatser inne och 100 sittplatser ute på Forumtorget. Inredningen kommer att hämta mycket inspiration från Uppsala och den lokala historien.

Uppsala är en intressant stad med närhet till Stockholm och vår första restaurang som ligger i Mall of Scandinavia. Dessutom påminner Uppsala om Trondheim i Norge där Egon har sitt huvudkontor. Städerna är lika i storlek, historia och inte minst att de båda har ett stort antal studenter. Förväntningarna på vår nya restaurang i Forumgallerian är höga och vi gläder oss över att öppna i augusti, säger Andreas Hegg, Operations manager på Egon.

Atrium Ljungberg genomför sedan 2015 ett omvandlingsarbete i alla delar av Forumkvarteret, som innehåller både kontorslokaler, bostäder och en galleria med butiker och restauranger. Ambitionen med Forumkvarteret är att skapa ett innerstadskvarter med ett starkt restaurang- och handelsutbud kombinerat med attraktiva kontorsmiljöer och bostäder.

Nacka, 2018-03-14

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Atrium Ljungberg:
Eva Troell, marknadsområdeschef Uppsala city, +46 70 861 13 30, eva.troell@al.se

Egon Restauranger:
Andreas Hegg, Operations manager, Egon. + 47 91 11 86 87, andreas@norrien.no

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 41 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka tretton miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan.
Läs mer på
www.al.se

– Vår vision med Forumgallerian är att skapa en urban mötesplats mitt i city, en plats som lever under dygnets alla tider. Vi är väldigt glada över att Egon valt att etablera sin första restaurang i Uppsala hos oss. De har ett starkt och uppskattat koncept som tilltalar en bred målgrupp. Restaurangen ger nytt liv åt Forumtorget och hela den här delen av city.
Eva Troell, marknadsområdeschef Atrium Ljungberg