Attendos rapport för tredje kvartalet 2016: Ökad takt i etableringen av nya äldreboenden

Attendo redovisar fortsatt stabil tillväxt och marginalutveckling för det tredje kvartalet 2016. Under kvartalet har takten i etableringen av nya äldreboenden ökat för att möta den tilltagande platsbristen inom äldreomsorgen i de nordiska länderna.

Kommentarer av Henrik Borelius, VD och koncernchef

Tredje kvartalet visade på en fortsatt stabil tillväxt och marginalutveckling. Tillväxten drevs främst av nyöppnade äldreboenden i egen regi och av förvärv. Attendo ökar takten i att etablera nya boenden och antalet platser under uppförande ökade under kvartalet från en redan hög nivå. Samtidigt som behovet av nya platser inom äldreomsorgen är stort har en utredning tillsatt av den svenska regeringen presenterat förslag som riskerar att minska incitamenten för att etablera nya äldreboenden och att utveckla framtidens omsorgslösningar.

Verksamheter inom Egen regi visade fortsatt god tillväxt, såväl organisk som genom förvärv. Ökningen förklaras främst av nya äldreboenden, av högre beläggning i de boenden som var under uppstart samma kvartal föregående år samt av förvärv. Attendo fortsätter att investera i nya egna boenden och under tredje kvartalet öppnades fem enheter i Finland. I Sverige och Finland påbörjades byggnation av totalt 14 enheter vilka kommer att tillföra 490 nya platser. Totalt summerade antalet platser under uppförande till 1 716. Delvis är det en effekt av förvärv men främst av att Attendo lyckas väl i att identifiera behov och snabbt kunna omsätta detta till byggstarter.

Inom Entreprenad minskade nettoomsättningen något jämfört med tredje kvartalet 2015 till följd av avslutade kontrakt. Under tredje kvartalet i år vann Attendo nya kontrakt inom äldreomsorg med beräknade årliga intäkter på 70 Mkr och förlorade kontrakt med årliga intäkter på 100 Mkr. Den underliggande nettoomsättningen inom Bemanningsverksamheten var något högre i kvartalet i relation till motsvarande period 2015. Efterfrågan på läkarbemanningstjänster är fortsatt god men tillgången på läkare att rekrytera är en begränsande faktor. Marknaden för Entreprenad och Bemanning bedöms som utmanande men stabil.

En utredning tillsatt av den svenska regeringen har nyligen lagt fram förslag som skulle innebära att mångfalden begränsas inom skola, vård och omsorg genom försämringar för privata utförare. Detta skulle minska möjligheten för brukare att välja sin egen omsorg samt försvåra för alla kommuner som anlitar privata utförare för att lösa behoven av omsorgstjänster. Attendo bedömer inte att förslaget kommer att kunna genomföras: det finns ingen majoritet i den svenska riksdagen, förslaget strider sannolikt mot EU-rätten och kommunerna runt om i landet efterfrågar tjänster från privata utförare inom välfärdsområdet. Den svenska debatten står i kontrast till den finska där den kommande reformen (SOTE) strävar efter att öka andelen privata utförare inom vård och omsorg i syfte att öka kvalitet och valfrihet.

Under tredje kvartalet har Attendos kvalitetsarbete särskilt fokuserat på aktiviteter för att tillgodose äldres behov av rörelse och utevistelse. Det återkommande motionsloppet ”Attendolunken” hade rekordmånga deltagare - över 2 100 äldre. I Finland har Attendo arrangerat Sydämeni Tango. Denna konsertturné har blivit mycket populär och totalt har omkring 3 000 pensionärer och deras närstående deltagit. Attendo har också genomfört värderingsveckor för att öka kvaliteten och engagemanget. Attendo lanserade även omsorgsbranschens första aktiesparprogram under tredje kvartalet. Engagemang för Attendos utveckling och ett brett delägande är viktiga delar av Attendos kultur och framgång och det är positivt att mer än 500 medarbetare valde att spara i programmet.

Sammanfattningsvis visade Attendo en god finansiell utveckling under kvartalet. Det höga antalet platser under uppförande visar att vi har goda förutsättningar att kunna uppnå våra tillväxtmål kommande år.

Sammanfattning av tredje kvartalet 2016

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 2 568 Mkr (2 455). Justerat för valutaeffekter ökade nettoomsättningen med 4 procent. Justerat för valutaeffekter och avkonsolidering av dotterbolag ökade nettoomsättningen med 7 procent.

• Rörelseresultatet (EBITA) minskade med 1 procent till 340 Mkr (345) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,2 procent (14,1). Justerat för en realisationsvinst avseende försäljning av en fastighet i tredje kvartalet 2015 på 15 Mkr, ökade rörelseresultatet (EBITA) med 3 procent.

• Periodens resultat uppgick till 224 Mkr (182) vilket motsvarar en vinstmarginal på 8,7 procent (7,4) och ett resultat per aktie efter utspädning om 1,39 kr (1,14).

• Operativt kassaflöde uppgick till 101 Mkr (207).

Inbjudan till telefonkonferens
Rapporten kommer att presenteras på en telefonkonferens den 11 november 2016 kl 09.00. Vid konferensen deltar Attendos vd och koncernchef Henrik Borelius samt ekonomi- och finansdirektör Tomas Björksiöö. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta i konferensen, vänligen ring in på något av nedanstående nummer senast tio minuter före konferensen börjar:

SE:                +46 8 566 426 64
FI:                  +358 9 817 104 93
UK:                +44 20 30 08 98 08

Du kan följa presentationen och konferensen på följande webblänk:

Rapporten samt övrigt informationsmaterial kommer att göras tillgängligt på:
www.attendo.com/investerare

Informationen ovan är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 november 2016 kl. 08.00 CEST.

________________________________________________
Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgs- och vårdtjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt i Finland hälso-, sjuk- och tandvård. Attendo har 19 000 medarbetare och är lokalt förankrat med över 500 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com