AU-System och Clarion gör AutoPC till trådlöst headset

AU-System och Clarion gör AutoPC till trådlöst headset AU-System har på uppdrag av Clarion integrerat Bluetoothtm funktionalitet i en demonstrationsversion av Clarion AutoPCtm, en multimediaenhet för bilen. Med hjälp av Bluetooth länken kan enheten användas som ett trådlöst headset till mobiltelefonen vid samtal under körning. AU-System har stått för applikationsutveckling, leverans av Bluetooth mjukvaran, som bygger på Bluetooth Host Stack från Ericsson, samt integration med Clarions telefoniprogramvara i AutoPC. AutoPC kopplas till mobilnätet via en Bluetooth länk mellan enheten och telefonen. Föraren kan hantera både in- och utgående samtal till telefonen från den röststyrda multimediaenheten. Samtalen avlyssnas från högtalarsystemet och man talar i en mikrofon som är installerad i bilen och kopplad till AutoPC. - Vi valde AU-System eftersom de är en av de ledande konsulterna inom mobilt Internet med stor erfarenhet av olika Bluetooth tillämpningar, säger Jose Luis Macia Fernandez, produktansvarig vid Clarion France. - Clarion AutoPC är ett mycket intressant exempel på hur allt fler elektroniska enheter utrustas med möjligheter till trådlös kommunikation, säger Christer Björk, affärsområdeschef på AU-System. Bluetooth teknologin ger oss obegränsade möjligheter att koppla ihop olika enheter och därigenom skapa helt nya användningsområden. Tanken bakom konceptet med AutoPC är att bilen ska kunna fungera som en multimediamiljö med den senaste teknologin. Clarion AutoPC med Bluetooth funktionalitet kommer att demonstreras i AU-Systems monter (C33/C39) under 3GSM World Congress den 20-23 februari i Cannes. Bluetooth är ett inregistrerat varumärke som ägs av telefonaktiebolaget LM Ericsson och licensieras till AU-System AB. För ytterligare information, kontakta: Christer Björk, Affärsområdeschef AU-System AB Tel: 070-638 16 01 Om AU-System AU-System är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom dotterbolaget SandbergTrygg erbjuder bolaget även integrerade marknadskommunikationstjänster. Stora kunder är Ericsson, Telia, Scania, MeritaNordbanken och Singapore Telecom. AU-System grundades 1974 och har för närvarande mer än 1000 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Östersund, Umeå, London, Milano, Rom, San Diego, Bangkok och Singapore. AU-System är noterat på OM Stockholmsbörsens Attract40 under symbolen AUS. För mer information se www.ausys.se. Om Bluetooth Bluetoothtm kommer att revolutionera möjligheterna att enkelt etablera informationsutbyte mellan olika elektroniska tillbehör. Det är en specifikation för en liten och billig radiolösning som dels kan koppla samman bärbara datorer, telefoner och andra portabla produkter, och dels möjliggör trådlös uppkoppling till Internet. Bluetooth Special Interest Group (SIG), bestående av ledare inom telekommunikation-, data- och nätverksindustrierna, driver utvecklingen av teknologin och för den till marknaden. Bluetooth SIG inkluderar 3Com, Ericsson, IBM, Intel, Lucent, Microsoft, Motorola, Nokia och Toshiba, samt ytterligare drygt 2000 företag, däribland AU-System. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00930/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00930/bit0001.pdf