AU-System och Seiko Instruments i samarbete kring interaktiv klocka

AU-System och Seiko Instruments i samarbete kring interaktiv klocka Klocktillverkaren Seiko Instruments Inc. (SII) har i samarbete med AU- System tagit fram en ny typ av klocka med möjlighet till full interaktivitet. SII Wrist Companion har en Bluetooth länk som, via en mobiltelefon, gör det möjligt för användaren att komma åt Internet, att skicka och ta emot SMS, att lagra kontaktuppgifter samt att ringa och ta emot samtal. AU-System har möjliggjort interaktiviteten genom att integrera en WAP-browser, AUS WAP Browser, i klockan samt har även stått för integration och leverans av Bluetooth mjukvaran som bygger på Bluetooth Host Stack från Ericsson. - Vi ville samarbeta med ett europeiskt konsultföretag som var ledande inom mobil teknologi. Det faktum att AU-System kunde erbjuda både en WAP- browser och en djup kompetens inom Bluetooth var mycket viktigt för vårt val, säger Jun Hirotomi at Seiko Instruments Inc. - Detta är ännu ett bra exempel på hur vi kan samarbeta med viktiga leverantörer för att snabbt ta nya teknologier till marknaden, säger Christer Björk, affärsområdeschef på AU-System. Tidigare i år fick Wrist Companion priset som TechTV:s "Best of CES" i kategorin telefoni vid Consumer Electronics Show 2001. Klockan kommer att demonstreras i AU-Systems monter (C33/C39) under den årliga 3GSM World Congress den 20-23 februari i Cannes. En bild på SII Wrist Companion kan laddas ner från www.ausys.se. Bluetooth är ett inregistrerat varumärke som ägs av telefonaktiebolaget LM Ericsson och licensieras till AU-System AB. För ytterligare information, kontakta: Christer Björk, Affärsområdeschef AU-System AB Tel: 070-638 16 01 Om AU-System AU-System är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom dotterbolaget SandbergTrygg erbjuder bolaget även integrerade marknadskommunikationstjänster. Stora kunder är Ericsson, Telia, Scania, MeritaNordbanken och Singapore Telecom. AU-System grundades 1974 och har för närvarande mer än 1000 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Östersund, Umeå, London, Milano, Rom, San Diego, Bangkok och Singapore. AU-System är noterat på OM Stockholmsbörsens Attract40 under symbolen AUS. För mer information se www.ausys.se. Om Bluetooth Bluetoothtm kommer att revolutionera möjligheterna att enkelt etablera informationsutbyte mellan olika elektroniska tillbehör. Det är en specifikation för en liten och billig radiolösning som dels kan koppla samman bärbara datorer, telefoner och andra portabla produkter, och dels möjliggör trådlös uppkoppling till Internet. Bluetooth Special Interest Group (SIG), bestående av ledare inom telekommunikation-, data- och nätverksindustrierna, driver utvecklingen av teknologin och för den till marknaden. Bluetooth SIG inkluderar 3Com, Ericsson, IBM, Intel, Lucent, Microsoft, Motorola, Nokia och Toshiba, samt ytterligare drygt 2000 företag, däribland AU-System. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/16/20010216BIT00020/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/16/20010216BIT00020/bit0002.pdf