A3 Sportback ska ge Audi ökad försäljning i kompaktklassen

A3 Sportback ska ge Audi ökad försäljning i kompaktklassen I höst är det dags för en ny Audi att göra entré i premiumklassens kompaktsegment. Med A3 Sportback vill Audi erbjuda bilköparna ett nytt och sportigt alternativ genom att bygga en låg, bred och coupélik femdörrarsbil. Nu finns även priserna klara för den svenska marknaden. A3 Sportback får premiär med en helt ny motor: 2,0T FSI, en fyrcylindrig turboladdad motor, som utvecklar 200 hk (147 kW). Toppvridmomentet är 280 Nm, och det finns tillgängligt mellan 1800 och 5000 1/min. Resultatet blir en acceleration från 0-100 km/h på 7,1 sekunder (med manuell växellåda) och en toppfart på 234 km/h. Priset för A3 Sportback 2,0T FSI quattro Ambition är 266 500 kronor. - Redan tredörrarsversionen av nya A3, som fick premiär förra året, har varit en storsäljare. I kompaktklassen för tredörrarsbilar står den för en marknadsandel på 48 procent, säger Claes Jerveland, chef för Audi Sverige, och tillägger att han tror på en ordentlig försäljningsökning när A3 Sportback nu gör entré. - Särskilt glad är jag över det stora förhandsintresset för just den nya 200 hk starka FSI-turbon. Men på sikt blir nog 2,0 FSI med sina 150 hk och ett pris på 217 100 kronor volymmodellen. Tre utrustningspaket finns tillgängliga från start: Attraction, som står för karaktär; Ambition för sportighet och Ambiente för exklusivitet. Dessutom erbjuder Audi Sverige ett särskilt utrustningspaket, bestående av klimatanläggning, CD-stereo med 140W och tio högtalare samt 16-tums aluminiumfälgar. Priset för detta är 8 900 kronor. Den officiella säljstarten sker i slutet av september, men redan nu är A3 Sportback möjlig att förhandsbeställa hos Audis återförsäljare. Audi A3 har funnits sedan 1996. Med denna bil blev Audi något av pionjärer i premiumbilarnas kompaktklass. Sedan säljstarten 1996 har mer än 15 000 A3:or sålts på den svenska marknaden. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2003 såldes mer än 769 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 23 miljarder euro och har närmare 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/13/20040817BIT22590/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/13/20040817BIT22590/bild.html Bilder

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.