Audi A3 Cabriolet nu som godkänd miljöbil med ny bränsleeffektiv TDI-motor

• Ny 1.6 TDI-motor till Audi A3-programmet med 105 hk och endast 109 g CO2/km (3-d) • Audi A3 Cabriolet nu som miljöbil (114 g CO2/km) Med den nya 1.6 TDI-motorn visar Audi igen att körglädje och effektivitet kan kombineras. Med en blandad förbrukning på 4,1 l diesel per 100 km släpper 1.6 TDI med 105 hk endast ut 109 g CO2 per kilometer (3-d). Med lanseringen av den nya motorn kan Audi även erbjuda sin första miljöbilsgodkända cabriolet då koldioxidutsläppet endast är 114 g/km i cabrioletutförandet. Den låga förbrukningen är ett resultat av effektiv teknologi såsom start-stopp-system och energiåtervinning.

Trots den låga förbrukningen uppvisar Audi A3 1.6 TDI med 105 hk goda prestanda. 0-100 km/h går på 11,4 sekunder och toppfarten är 194 km/h. Audi A3 1.6 TDI är utrustad med bland annat ett start-stopp-system som stänger av motorn så snart bilen står stilla utan växel i och föraren tagit bort foten från kopplingen. Så snart kopplingen trycks ner startar motorn igen. Start-stopp-systemet fungerar mycket tyst, smidigt och snabbt och reducerar bränsleförbrukningen med ca 0,2 liter/100 km - motsvarade 5 g CO2/km. Föraren kan själv välja om start-stopp-systemet ska vara aktiverat. Dessutom omvandlas bromskraften till elektrisk energi och lagras i det elektriska systemets batteri, på så sätt kan man minska generatorns belastning på motorn vilket minskar förbrukningen med tre procent. Priserna för de nya miljöbilsgodkända A3-modellerna börjar på: Audi A3 1.6 TDI 105 hk (3-d) 202 900 kr Audi A3 1.6 TDI 105 hk (Sportback) 211 400 kr Audi A3 1.6 TDI 105 hk (Cabriolet) 267 100 kr

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.