Audi A3 e-tron premiär i Geneve

• Högeffektiv plug-in hybrid med 204 hk i totaleffekt och vridmoment på 350 Nm
  • Endast 1.5 liters  bränsleförbrukning per 100 km
  • Räckvidd på 50 km med ren eldrift, total räckvidd 940 km

Audi satsar nu intensivt på elektrifiering av modellprogrammet med hjälp av plug-in hybrid teknik. På bilmässan i Geneve visar märket med de fyra ringarna upp Audi A3 e-tron. Med en sammanlagd effekt på 204 hk och totalt vridmoment på 350 Nm garanteras definitivt sportiga prestanda.

Audi A3 e-tron är en sann Audi. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 7.6 sekunder på väg mot toppfarten på 222 km/h. Enligt ECE standard för plug-in hybrider förbrukar femdörrarsmodellen i genomsnitt bara 1.5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2 utsläpp på låga 35 gram per km. Med ren eldrift når Audi A3 Sportback e-tron en topphastighet på 130 km/h och har en maximal räckvidd på 50 km.

Audi A3 e-tron använder det högeffektiva konceptet med parallellhybrid-teknik. Den modifierade 1.4 TFSI-motorn levererar 150 hk och 250 Nm i vridmoment och är länkad till en elmotor med en effekt på 75 kW och 330 Nm i kraft. En nykonstruerad sexväxlad e-S tronic växellåda överför kraften till framhjulen. De två kraftkällorna kompletterar varandra. Elmotorn levererar maximalt vridmoment från start till ca 2 000 v/min och TFSI-motorns maximala dragkraft finns tillgänglig i ett spann från 1 750 till 4 000 v/min.

Audi A3 e-tron lagrar energin i ett litiumjonbatteri som är placerat i en utrymmeseffektiv, krocksäker yta under den bakre sätesraden. Högvoltsbatteriet, som förvaras i ett hölje av i huvudsak aluminium, har en kapacitet på 8.8 kWh. Det omfattar åtta moduler med totalt 96 celler.

Ett flytande kylsystem med egen lågtemperaturkrets håller batteriet inom ett optimalt temperaturområde. Denna påkostade teknik är nyckeln till att kraften och styrkan i den elektriska drivenheten finns tillgänglig även vid lägre yttertemperaturer.

Den elektroniska styrenheten är placerad i motorutrymmet i Audi A3 e-tron. Där omvandlas likström från batteriet till växelström för att driva elmotorn. Den kompakta enheten, med integrerad AC-DC omvandlare för att försörja 12V elsystemet, delar samma kylsystem som batteri och laddenhet.

Laddanslutningen är placerad bakom de fyra ringarna i grillen och både ladduttaget och TFSI motorn, har markerats med e-tron emblem. Högvoltsbatteriet kan bli helt uppladdat på omkring två och en halv timme med en 3.6 kW laddare. Alla relevanta komponenter inom högvoltsnätverket saknar ledande förbindelser till andra delar i bilen. I händelse av att bältessträckarna eller airbags skulle lösas ut vid en eventuell olycka, kopplas systemet direkt bort från strömtillförseln.

Energiåtervinning vid inbromsning: elektrisk bromsservo

Det vakumbaserade bromsservot har kompetterats med en elektrisk vakumpump och hybridteknikens styrsystem har anpassats därefter. Vid lättare inbromsning fungerar elmotorn som en generator, och återvinner det mesta av retardationen och den förbrukade energin så att den kan kanaliseras tillbaka till högvoltsbatteriet. De hydrauliska bromsarna träder bara in vid kraftigare inbromsningar.

Audi A3 e-tron kan köras på enbart förbränningsmotor, enbart eldrift eller i hybridläge. Till och med i elläget erbjuder den kraftfull acceleration utan att TFSI-motorn behöver användas. Föraren kan välja att ha båda kraftkällorna aktiva på samma gång s.k. “boosting”. När föraren lättar på gasen, deaktiveras båda temporärt, s.k. “gliding”, och effektiviteten ökar genom att undvika motorbromsning.

Tre körprogram finns valbara genom att använda EV-knappen och e-tron’s växelväljare. I EV-läget så körs bilen endast på el; D-programmet gör att A3 Sportback e-tron körs så effektivt som möjligt och i S läge är den märkbart sportig.

Audi A3 e-tron instrumentpanel levererar aktuell information om drivlinans status. Effektmätaren ersätter den traditionella varvräknaren och visar det totala systemets effekt. Instrumenpanelen inkluderar också en visare för laddningsstatus för batteriet. Förarinformationssystemets färgdisplay samt displayen för MMI navigation indikerar kraftflödena i drivlinan, räckvidd och förbrukningssiffror för el- respektive bensindrift.

Audi planerar för en rad nya onlinetjänster för de eldrivna bilarna under samlingsnamnet Audi connect. Föraren kommer då att kunna aktivera och styra ett antal funktioner som t.ex. uppladdning och uppvärmning av bilen via smartphone.

Sportigt elegant

Den ergonomiska interiören i Audi A3 e-tron är på Audimaner av högsta detaljfinish. Interiören går i molngrått, med kontrasterande sömmar som markerar sätena i S sport design. Dörrtrösklarna är i aluminium och bär e-tron logo liksom växelspaksknopp och ratt. Lastkapaciteten i bagageutrymmet är normalt 280 liter och med nedfällt baksäte ökar det till omkring 1 000 liter.

En sportig Misanoröd lack i pärleffekt ger direkt en indikation på bilens karaktär. 15-tums fälgarna har en egen e-tron design som påminner om turbinblad. De kromade horisontella linjerna i singleframegrillen och luftintagen har en tredimensionell böljande profil som är specifik för e-tron . Den bakre stötfångaren med den nya diffusorn är också speciellt framtagen för e-tron.

A3 e-tron visar upp sin fulla potential vid acceleration och kurvtagning i högre farter. De underhållande vägegenskaperna möjliggörs av det påkostade chassit och en, för plug-in hybrider, förhållandevis låg vikt. I den omfattande standardutrustningen ingår Xenon plus strålkastare, Advanced key, panoramaglastak, ljuspaket, Audi drive select och MMI radio.

På bilmässan i Geneve kommer Audi A3 e-tron ge en realistisk glimt av framtidens mobilitet som Audi tänker sig den. Elektrifieringen av drivlinan, framförallt genom plug-in teknik, spelar en avgörande roll i varumärkets strategi inför framtiden.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och har närmare 68 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2012 och 2016 planerar Audi att investera mer än 13 miljarder euro i nya produkter och ny teknik samt produktionsanläggningar. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.