Audi A3 får nytt ansikte

Sportighet och dynamik, avancerad teknologi och en hög kvalitetskänsla – det är faktorer som står högt i kurs hos Audi A3-förarna. Nu vidareutvecklar Audi styrkorna i sin kompaktmodell och lyfter både dess utseende och teknik.

Det mest synliga exemplet på detta är den nya single frame-grillen, som nu tar plats i fronten hos A3:ans tredörrarsversion. Flera tekniska förändringar har också gjorts för att förbättra bland annat bilens komfort. För första gången någonsin kan A3 också beställas med S-line exteriörpaket från quattro GmbH – något som tar sikte på uttalat sportiga förare. Nya färger och ny hjuldesign erbjuder större möjlighet till individualisering. Samma gäller sportstolarnas Fine Nappa-skinnklädsel. Designen av de tre- och fyrekrade rattarnas nav är hämtad från single frame-fronten. Utöver de olika stylingmöjligheterna har flera förbättringar gjorts på den tekniska sidan. Det distinkta sportchassiet erbjuder nu även en mer komfortabel körupplevelse. Dessutom har fler säkerhetsdetaljer tillförts ESP-systemet. Det nya systemet hjälper föraren i kritiska situationer i form av styrassistans. Om bilens bakparti förlorar greppet och föraren därmed parerar sladden med ratten, kommer rattmotståndet att minska. Men om det däremot finns en risk att en kritisk situation uppstår genom att föraren gör en felaktig styrmanöver, ökar motståndet. Audi hill hold assist (tillval) erbjuder ökad bekvämlighet och ökad säkerhet genom att förhindra bilen från att rulla bakåt om man startar i en brant uppförsbacke. Audi A3 kan fås med bland annat en sexcylindrig motor, fyrcylindriga motorer med FSI direktinsprutning, den unika Turbo FSI såväl som vridmomentstarka TDI-motorer med högtrycksinsprutning. De kan kombineras med DSG Direct Shift Gearbox med dubbla kopplingar, 5- och 6-växlade manuella växellådor och 6-växlad tiptronic växellåda samt quattro permanent fyrhjulsdrift. Priset för Audi A3 startar på 185 000 kronor (1,6 Attraction). Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / A3