Audi A4 2.0 TDI e: 119 g CO2 per kilometer

• Nya Audi A4 2.0 TDI e sedan med 136 hk och en blandad förbrukning på endast 4,6 l/100 km
• 119 g CO2-utsläpp per km
• Svensk lansering i juni

Nu lanserar Audi den snålaste modellen i premiumklassen – Audi A4 2.0 TDI e. Utrustad med en manuell sexväxlad låda drar den i sedanutförande endast 4,6 liter diesel per 100 km vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 119 g per km.

”Effektivitet är standard i varje Audi. A4 2.0 TDI e är ett extra tydligt bevis på att effektivitet, prestanda, komfort och körglädje går att kombinera”, säger Michael Dick, chef för teknisk utveckling Audi AG.

Med sina 136 hk accelererar den 0-100 km/h på 9,5 sekunder och toppfarten är 215 km/h. Audi A4 2.0 TDI e är utrustad med bland annat ett start-stopp-system som stänger av motorn så snart bilen står stilla utan växel i och föraren tagit bort foten från kopplingen. Så snart kopplingen trycks ner startar motorn igen. Start-stopp-systemet fungerar mycket tyst, smidigt och snabbt och reducerar bränsleförbrukningen med ca 0,2 liter/100 km – motsvarade 5 g CO2/km. Föraren kan själv välja om start-stopp-systemet ska vara aktiverat.

Högre utväxling, optimering av motorn för maximal effektivitet samt lättrullande däck (205/60 R 16) bidrar till den låga förbrukningen. Dessutom omvandlas bromskraften till elektrisk energi och lagras i det elektriska systemets batteri, på så sätt kan man minska generatorns belastning på motorn vilket minskar förbrukningen. Även aerodynamiken har optimerats för att minska luftmotståndet och chassit är sänkt 20 mm.

Audi A4 2.0 TDI e är även utrustad med en färddator med bland annat växlingsindikator och systemet analyserar kontinuerligt bilens energiförbrukning och ger föraren situationsanpassade råd för hur bränsleförbrukningen kan optimeras. Exempelvis visas information om stora strömförbrukare och hur mycket bränsle som kan sparas genom att stänga av eller reducera dessa, samt tips för att minska luftmotståndet och därmed förbrukningen.

Audi A4 2.0 TDI e finns även tillgänglig som Avant med en blandad förbrukning på 4,9 liter diesel/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 129 g/km.

Svensk lansering beräknas till slutet av juni. Priser är ännu ej fastställda.

Övriga e-modeller från Audi
• Audi A3 1.9 TDI e (119 g CO2/km), Audi A3 1.6 e (E85)
• Audi A6 2.0 TDI e (139 g CO2/km)
• Audi A8 2.8 e (199 g CO2/km)