Audi e-bike: elcykel med sensationellt sportiga prestanda

• Audi presenterar konceptet ’Audi e-bike Wörthersee’ – en elcykel med extrema prestanda avsedd för sportig cykling och trickcykling.
  • Kombinerar en elmotor på 3,1 hk med förarens muskelkraft.
  • Tack vare omfattande användning av kolfiber väger cykeln, utan elkomponenter, endast 11 kg.
  • Toppfart 80 km/h och räckvidd på 50-70 kilometer.

Under den internationella bilträffen vid Wörthersee 2012 presenterar Audi ett konceptfordon av en helt ny typ: Elcykeln ’Audi e-bike Wörthersee’. Cykeln är speciellt avsedd för sportig cykling och trickcykling, och innehåller en mängd teknik som Audi tagit delvis från motorsporten, delvis från dagens och morgondagens produktionsbilar. Lättviktstekniken Audi ultra har använts under konstruktionen av cykelns ram och hjul, båda tillverkade i kolfiber. Men även kommunikationstekniken inom ramen för Audi connect kommer till användning: Cykeln är genom en WLAN-länk sömlöst integrerad med cyklistens smartphone och hjälmkameran. Detta gör det exempelvis möjligt att i realtid lägga ut trickfilmer på internet, på avstånd övervaka batteriets laddstatus, med mera. Men allra viktigast är förstås applikationen av Audis e-tronteknik, där cykelns kompakta litiumjonbatteri driver en elmotor på 2,3 kW (3,1 hk). Batteriet är integrerat i ramen och kan laddas fullt på bara 2,5 timmar. Vid längre turer kan man enkelt byta ut ett urladdat batteri mot ett nytt fulladdat. Cykeln har tre körlägen, ett med 100% eldrift, en variant med kombinerad pedal och eldrift, och slutligen ett läge med endast pedaldrift. Vid kombinerad pedal- och eldrift är hastigheter runt 80 km/h möjliga.

Audi e-bike Wörthersee erbjuder också en unik funktion för trickintresserade som gillar att köra på bakhjulet: Systemet känner av cyklistens kroppsposition och ställer in drivkraften därefter, vilket i praktiken innebär att cyklisten får cykeln att gå framåt om han lutar sig framåt, och stanna upp om han lutar sig bakåt.

Audi e-bike är ett konceptfordon avsett att visa vilken körglädje och användbarhet som en kombination av Audis ultra, connect och e-tron teknologier kan erbjuda, även i ett lättare fordon. Ingen serieproduktion är för närvarande planerad.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.