• Audi/

Audi e-tron quattro concept: Eldriven körglädje utan kompromisser

• Förhandstitt på kommande seriemodell
  • 500 km räckvidd på 50 minuters laddning
  • Nya aerodynamiska och kreativa designlösningar

En strömlinjeformad kaross med lågt luftmotstånd och en kraftfull, helt eldriven e-tron quattro-drivlina med upp till 370 kW.  När Audi visar nya e-tron quattro concept på internationella bilsalongen i Frankfurt (IAA) är det ett statement för företagets framtida elektriska mobilitet. En sportig, effektiv och användarvänlig bil för veckans alla dagar.

-          Audi kommer att lansera en helt eldriven SUV tidigt 2018. Med nya Audi e-tron quattro concept ger vi en konkret förhandsvisning, säger utvecklingschef Ulrich Hackenberg. Den kombinerar körglädje med fantastisk räckvidd, en uttrycksfull design och utmärkt komfort.

Eldrift med snabb prestanda

Audi e-tron quattro concept drivs av kraften från tre elmotorer. En elmotor driver framaxeln och de två övriga jobbar på bakaxeln. Totalt levererar motorerna 320 kW, men genom tillfällig boosting kan föraren framkalla hela 370 kW och mer än 800 newtonmeter. En konceptbil med en sportbils prestanda, således. När föraren trycker gasen i botten avverkar Audi e-tron quattro concept sprinten från 0 till 100 km/h på enbart 4,6 sekunder och når snabbt sin elektroniskt begränsade toppfart om 210 km/h.

Konceptet med tre elmotorer som Audi nu visar för första gången skapar teknikstudien e-tron quattro. I det finns ett intelligent styrsystem som hela tiden justerar och kontrollerar samspelet mellan motorerna för att skapa bästa möjliga förutsättningar för stunden. Fokus ligger på högsta möjliga effektivitet och föraren kan själv bestämma hur stor regenerering av kraften som ska ske, välja S- eller D-läge samt nivå i Audi drive select-systemet. Vid sportig körning på en slingrig väg distribuerats kraften mellan de bakre hjulen automatiskt av Torque Control Manager-systemet. En fördelning av vridmomentet som skapar maximal kördynamik och stabilitet.

500 km räckvidd och laddbar på 50 minuter

Bilens stora litium jon-batteri är integrerat i golvet i kupéutrymmet. Det ger Audi e-tron quattro concept en jämn viktfördelning och låg tyngdpunkt – vilket är essentiellt för dynamiska köregenskaper. Batteriets kapacitet på hela 95 kWh ger en räckvidd på mer än 500 kilometer och laddsystemet Combined Charging System (CCS) gör laddning möjlig med såväl lik- som växelström.

Med likström och 150 kilowatts effekt tar det bara 50 minuter att ladda batteriet, och som alternativ till konventionell laddning är konceptbilen utrustad med Audi Wireless Charging-teknik som trådlöst laddar genom induktion. Tekniken är mycket lättanvänd och Audi e-tron quattro concept använder ett system för automatisk parkering som guidar bilen till rätt position vid den trådlösa laddplattan. Dessutom finns ett tak med solceller som förser batteriet med energi under soliga dagar.

Också chassit motsvarar konceptstudiens högteknologiska karaktär. Den adaptiva luftfjädringen sport, med ställbar fjädring, sänker bilen vid högre hastigheter för att minska luftmotstånden. Den dynamiska fyrhjulsstyrningen kombinerar ett dynamiskt styrsystem på framaxeln med ett annat styrsystem för bakhjulen. Antingen styr de i motsatt riktning eller i samma, beroende på hastighet och körsituation. Det gör att Audi e-tron quattro concept därför reagerar snabbt och stabilt, samtidigt som den är väldigt lätthanterad i lägre hastigheter.

Aerodynamik design med segmentets lägsta cw-värde

Nya Audi e-tron quattro concept är 4,88 meter lång, 1,93 meter bred och endast 1,54 meter hög. Den coupéliknande profilen smalnar av baktill och ger en sportig framtoning. Luftmotståndet är enbart 0,25, vilket är bästa siffran någonsin för suv-segmentet där värdena oftast hamnar avsevärt högre än 0,30.

Allt detta bidrar till den långa räckvidden på mer än 500 kilometer. I hastigheter från 80 km/h och uppåt aktiveras automatiskt flera elektroniskt styrda aerodynamiska element på såväl motorhuv och framskärmar som på bakpartiet för att göra luftmotståndet ännu lägre. Det är bara ett exempel av resultaten som det intensiva arbetet i vindtunneln har bidragit till utöver det mycket låga vindljudet.

De vertikala vinklarna på sidopanelen och den helt plana bottenplattan med nydesignad mikrostruktur bidrar till det låga luftmotståndet. Det gör också kamerorna som ersatt de konventionella backspeglarna.

Laserteknik och OLED-strålkastare

I fronten används Matrix-laserteknik till huvudstrålkastarna. Den nedre sektionen skapar en ny distinkt ljussignatur med fem ljuselement. Var och en av dessa kombinerar LED-ljus med ett extremt platt OLED-element (organic light-emitting diode). Audi utvecklar just nu Matrix OLED-teknologi för att i framtiden använda tekniken i produktionsbilarna, men det är i e-tron quattro concept det visas för första gången. Även de bakre ljusen är uppdelade i två sektioner, där den övre innehåller nio OLED-lampor för bakljusen, med ytterligare tre nedtill.

Uppkopplad interiör med OLED-displayer

Audi e-tron quattro concept har en rymlig och komfortabel kupé för fyra personer och 615 liters lastutrymme. Interiören har en ljus och luftig känsla med displayer som samtliga använder sig av OLED-teknik. Den extremt tunna displayen kan tillverkas i vilken önskad form som helst.

Nya Audi virtual cockpit med vinklad OLED-skärm är en vidareutveckling tekniken som lanserades 2014. Till vänster och höger strax under den helt digitala instrumenteringen finns två touchskärmar med svart glas och aluminiumram. Med den vänstra kontrollerar föraren ljus och systemen för autonom körning. Den stora skärmen till höger är i sin tur till för media och navigationssystemet. Ratten fungerar dessutom som ett alternativt reglage, med ekrar som är försedda med rörelsekänsliga ytor.

Längre ner på mittkonsolen sitter ytterligare två OLED-displayer som ger information om drivlinans status och klimatanläggningen, vilka också är personligt programmerbara. De vinklade displayerna i de främre sektionerna av sidodörrarna fungerar i sin tur som digitala backspeglar.

De två bakre passagerarna sitter komfortabelt i varsitt individuellt säte. De kan också dra nytta av OLED-skärmar och därigenom kontrollera klimatanläggningen och infotainment-systemet individuellt, och dessutom utbyta information med föraren. En 4G-modul kopplar upp Audi e-tron quattro concept till internet och möjligheterna till uppkoppling i bilen är av senaste teknik.

zFAS-centret: Det självkörande hjärtat

Konceptstudien innehåller all den teknik som Audi har utvecklat för autonom körning; det vill säga radarsensorer, videokameror, ultraljudssensorer och laserskanner. All data från dessa enheter förs in i det centrala styrsystemet för förarassistans (zFAS) som är monterat i bagageutrymmet. Där räknar datorn ut en fullständig modell av bilens omgivningar i realtid och förser alla förarassistentsystem med nödvändig data vilket gör förarlös körning möjlig. Dessa system är dessutom mycket snart redo för serieproduktion.

För bilder se www.audi-mediacenter.com/en

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.