Audi redo för utmanande 24h Le Mans i helgen.

Imorgon lördag kl. 15.00 startar mytomspunna 24h Le Mans för 82:a gången. Audi har tävlat framgångsrikt i långloppet sedan 1999 och satsar nu på en trettonde seger med den helt nyutvecklade hybriddrivna R18 e-tron quattro. 2014 års race kommer dock att bli det mest utmanande någonsin.

När Formula 1-föraren Fernando Alonso startar loppet på lördag klockan 15.00 sker det efter ett helt nytt reglemente. Det innebär att Audi tävlar med den mest bränsleeffektiva tävlingsbilen någonsin. Hybriddrivna Audi R18 e-tron quattro kommer dessutom att få tuff konkurrens av koncernsyskonet Porsche som gör comeback efter femton års uppehåll. För att uppmärksamma detta har Audi producerat en film på temat ”Welcome back” som hittills fått över två miljoner visningar på Youtube.

Efter den allvarliga olyckan under onsdagens kvalificeringar har Audi ännu en anledning att hälsa välkommen tillbaka. På rekordtid lyckades Audi Sport Team Joest bygga upp en ny Audi R18 e-tron quattro från scratch, vilket gör att bil #1 är klar för racet igen. Ännu mer glädjande är att föraren Loic Duval kunde lämna sjukhuset under torsdagen. Han besökte då även sitt team och teamkollegor innan han lämnade tävlingen för att åka hem till Geneve med sin far. Loic Duvals namn kommer fortfarande att finnas med på tävlingsbilen, men hans förarplats kommer att tas över av spanjoren Marc Gené som kommer att köra tillsammans med Lucas di Grassi och rekordvinnaren Tom Kristensen.

Audi kommer att starta från position nummer fem, sex och sju med sina tre bilar. Med tolv segrar under femton år är Audi det mest framgångrika märket i nutid, medan Porsche är det mest framgångrika märket i tävlingens historia. Under kvalificeringen skiljde det inte mer än 1,5 sekunder mellan de fem främsta placeringarna på den 13 629 kilometer långa banan, vilket borgar för ett spännande dygn för de beräknade 300.000 åskådarna på plats.

För den som inte befinner sig på plats finns fler möjligheter. Eurosport sänder non-stop och på Audi Forum på Hamngatan i centrala Stockholm kommer loppet att sändas på storbildsskärmar. Under dagtid är det öppet hus och under nattkörningen kommer speciellt inbjudna gäster att kunna följa körningen i mörker.

Audi fortsätter sin strategi med att lansera tekniska innovationer till Le Mans. I år kör Audi för första gången med laserstrålkastare som beräknas ge stora fördelar under mörkerkörningen nattetid, då laserljuset ger längre räckvidd och ett sken som liknar dagsljus. I samband med Le Mans kommer Audi dessutom att lansera Audi R8 RMX som är märkets första serietillverkade bil med laserstrålkastare.

Audi har en lång tradition av att ha introducerat innovativa tävlingsbilar vid just 24h Le Mans. Med fokus på bränslebesparing skapade man sensation med den dieseldrivna TDI-motorn 2006 och sedan 2012 har man varit oslagbara med dieselhybriden R18 e-tron quattro. Det nya reglementet ställer nu ännu högre krav på bränsleeffektivitet för att driva på utvecklingen mot bränslebesparande teknik.

Audi har därför utvecklat en 4.0 V6 TDI-motor som för första gången integrerats med inte bara ett utan två hybridsystem. Inför årets serie har det även ställts ännu högre krav på säkerheten där den nya kolfiberkarossen klarar större belastningar än någonsin tidigare.

24 h Le Mans kommer att livesändas i 190 länder där Eurosport sänder non-stop i Europa. På www.audi-motorsport.com streamar Audi live från de tre bilarna. Pressmaterial finns att tillgå på www.audi-motorsport.info liksom på appen Audi Sport. Den officiella presentationen av R8 LMX kommer att sändas live idag fredag kl 20.00 på www.audimedia.tv. Länk till filmen ”welcome back” : https://www.youtube.com/watch?v=_3u_14CXSDg&feature=youtu.be.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.