Audi satsar på Formula E

Audi satsar på världens första serie för helt eldrivna racingbilar. Vid säsongsstarten i Formula E den 9 oktober i Hong Kong utökar Audi samarbetet med Team ABT Schaeffler Audi Sport. Till säsongen 2017/2018 planerar Audi dessutom att gå in i serien med ett fabriksstöttat team.

“Elektrisk mobilitet är i huvudfokus inom bilindustrin och vår plan är att bli ledande premiumbilstillverkare inom området” säger Dr. Stefan Knirsch, utvecklingschef AUDI AG. ”2025 räknar vi med att var fjärde Audi är eldriven. Den första helt eldrivna modellen är en SUV som presenteras 2018. Att vi anpassar vårt motorsportprogram och engagerar oss i en serie med helt eldrivna bilar är ett logiskt steg”.

Dr. Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport “Audi har alltid använt motorsporten för att testa och utveckla ny teknik som sen kan användas i produktion. Med quattro-drivningen revolutionerade vi rallysporten och därefter har vi satt flera milstolpar inom banracing. I 24-timmars Le Mans var Audi den första tillverkaren som vann med en TFSI-motor, en TDI och en hybridbil och skrev därmed motorsporthistoria vid flera tillfällen. Nu vill vi upprepa det inom helt eldriven racing. Formula E med lopp som hålls i hjärtat av de större städerna är en idealisk plats och Team ABT Schaeffler Audi Sport är en logisk partner till oss.”

Redan vid den första säsongen av Formel E 2014/2015 var Audi Sport namnsponsor till teamet i den eldrivna serien och bidrog med den brasilianske fabriksföraren Lucas di Grassi. Teamet har även haft tillgång till Audi Sports resurser i Neuburg. Inför säsongen 2016/2017 har Audi utökat samarbetet med Team ABT Schaeffler Audi Sport genom finansiell och teknisk support. Säsongen 2017/2018 räknar Audi med att stegvis öka utvecklingssamarbetet med teknikpartnern Schaeffler på väg mot en full fabrikssatsning.

Audis engagemang i Formula E kommer nu att bli synligt även för publiken med de fyra ringarna på sidorna och den bakre vingen på ABT Schaeffler FE02. Den helt eldrivna och nydesignade tävlingsbilen kommer att visas för första gången på bana i samband med de slutgiltiga testerna som görs på Donington Park i England måndag till onsdag denna vecka, inför säsongsstarten i Hong Kong.

Tävlingskalendern för Formula E säsongen 2016/2017 består för närvarande av tolv lopp i tio internationella storstäder, med de två finalloppen i New York den 29-30 Juli 2017.

Förarna i Team ABT Schaeffler Audi Sport är tyske Daniel Abt och Lucas di Grassi från Brasilien som satsar på en tredje säsong i Formula E som teamkollegor. Första säsongen blev Di Grassi tredje bästa förare och under säsongen 2015/2016 tog han en andraplats och missade mästerskapstiteln med knapp marginal.

FIA Formula E 2016/2017

9 oktober Hong Kong (CN)
12 november  Marrakesh (MA)

18 februari Buenos Aires (AR)