Audi TT TDI – försprång genom dieselteknik

Med nya Audi TT Coupé 2,0 TDI quattro och Audi TT Roadster 2,0 TDI quattro bevisar Audi än en gång sitt försprång genom teknik. Som enda serieproducerade sportbil med dieselmotor kombinerar Audi TT TDI imponerande effektivitet med körglädje och sportbilsprestanda.

2,0 TDI-motorn med 170 hk och ett maximalt vridmoment på 350 Nm är inte bara sportig, den är också mycket bränslesnål. Den blandade förbrukningen för TT Coupé 2,0 TDI är endast 5,3 l/100 km respektive 5,5 l/100 km för TT Roadster 2,0 TDI, vilket i sin tur motsvarar ett CO2-utsläpp på låga 140 respektive 145 g/km. Audis berömda fyrhjulsdrift, quattro, är dessutom standard vilket gör förbrukningssiffrorna än mer imponerande.

Den nya fyrcylindriga TDI-motorn med common rail är utrustad med moderna piezoinjektorer och en ny generation turboladdare. De 170 hästkrafterna uppnås vid 4 200 r/min och det maximala vridmomentet på 350 Nm är tillgängligt mellan 1 750 och 2 500 r/min. Toppfarten för TT Coupé 2,0 TDI är 226 km/h och att accelerera från 0-100 km/h tar endast 7,5 sekunder. Motsvarande siffror för TT Roadster 2,0 TDI är 223 km/h och 7,7 sekunder.

Audi TT 2,0 TDI erbjuds med den effektiva sexstegade manuellt växlade lådan som gör det möjligt för föraren att växla snabbt, lätt och precist. Den permanenta fyrhjulsdriften quattro sitter som standard i både Coupén och Roadstern och kan vid extrema situationer fördela upp till 100 % av kraften till något av hjulparen.

Viktreducering är en del av den effektivitetsstrategi som Audi driver. De båda bilarna är mycket lätta: TT Coupé väger endast 1370 kg och TT Roadster 1425 kg. Den låga vikten har åstadkommits med hjälp av en innovativ hybridkaross, konstruerad enligt Audi Space Frame tekniken, bestående av aluminium och stål.

Som tillval finns bland annat Audi magnetic ride som är ett högteknologiskt stötdämparsystem som gör bilen både komfortabel och sportig. På några millisekunder kan de magnetiska partiklarna i stötdämparna ändra dämparkaraktär för att anpassa sig till situationen. Föraren kan också välja mellan programmen ”Normal” och ”Sport”.

Audi TT Coupé 2,0 TDI quattro och Audi TT Roadster 2,0 TDI quattro beräknas få svensk premiär i augusti 2008. Priser är ännu ej fastställda.