Audi utvecklar extremt bränsleeffektiv bil till Le Mans 2014.

Audi utvecklar en helt ny bil, Audi R18 e-tron quattro, inför 2014 års FIA World Endurance Championship (”WEC”), där 24-timmarsloppet i Le Mans ingår.

Den nya bilen är anpassad till 2014 års helt nya reglemente och förbrukar med sin nya hybridteknik upp till 30% mindre bränsle än sin föregångare. Den blir därmed den mest bränsleeffektiva tävlingsbil som Audi någonsin byggt.

Bilen har en mängd tekniska innovationer som kan komma att införas i Audis serietillverkade bilar i framtiden.

2014 års version av Audi R18 e-tron quattro kan vid en första anblick verka vara en vidareutveckling av 2013 års vinnarbil, men det nya, fundamentalt förändrade reglementet inför 2014 har gjort att Audi valt att utveckla en helt ny bil: Årets R18 e-tron quattro är den mest avancerade tävlingsbil som Audi Sport någonsin byggt!

Begränsningar i förbrukning istället för motoreffekt

Det nya reglementet för WEC innebär en ny princip inom motorsport, där bilarnas energiförbrukning kommer att begränsas istället för motoreffekten. Syftet är dels att göra sporten mer relevant i vår tid av reduktion av koldioxidutsläpp och minskad tillgång på fossila bränslen, dels att ge ingenjörerna nya möjligheter att utveckla teknologi som snabbt kan användas för att ytterligare minska bränsleförbrukningen i serietillverkade bilar.

Mittmonterad dieselmotor

Den nya bilen konstrueras runt en mittmonterad, dieseldriven V6 TDI-motor, en modifierad variant av förra årets kraftkälla. Ett naturligt val då konstruktionen visat sig vara både energieffektiv och dessutom pålitlig under de extrema förhållanden som långloppstävlingar innebär.

Audi R18 e-tron quattro med dubbla hybridsystem

Förutom TDI-motorn är drivlinan nu för första gången integrerad med inte bara ett utan två hybridsystem. Liksom tidigare återvinns bromsenergi från en generator-motorenhet på framaxeln och sparas genom att få ett elektromagnetiskt svänghjul att rotera i mycket hög fart. När bilen ska accelerera igen återförs svänghjulets rotationsenergi till framhjulen, vilket ökar prestandan avsevärt. Nytt för i år är att V6-motorns turboladdare är kopplad till ett generatorsystem som gör det möjligt att konvertera energin i avgasflödet till elektrisk energi, exempelvis när laddtrycksgränsen passerats. Energin sparas också i svänghjulssystemet och omvandlas därmed till framdrivning av bilen istället för att gå förlorad. Alternativt kan energin också flyta tillbaka till den elektroniska turboladdaren.

Stora förändringar i aerodynamiken

Reglementet runt aerodynamiken är också kraftigt förändrat. De nya bilarna blir något smalare och högre än tidigare och ska dessutom ge en rymligare förarplats. Framtill ökar konstruktörernas frihet och en vinge blir tillåten som enklare kan anpassas efter de olika banorna, men restriktionerna blir hårdare vad gäller bilens bakdel.

Ökad säkerhet

De tidigare tävlingsbilarna med den starka konstruktionen i kolfiber ansågs redan vara bland de säkraste i sin klass. Inför årets serie har reglementet ställt ännu högre krav på säkerheten. Den nya kolfiberkarossen klarar större belastningar än någonsin tidigare, dessutom har en stötupptagande kraschbox i kolfiber tillkommit bakom växellådan. Skyddet mot inträngande föremål har också förbättrats.

Premiär 20:e april

Debuten för nya R18 e-tron quattro blir på Silverstone den 20:e april och höjdpunkten 24-timmars Le Mans går av stapeln den 14-15 Juni.

Ytterligare pressmaterial med högupplösta bilder finns att tillgå i mediadatabasen på www.audi-motorsport.info under WEC. Användarnamn: lmp, Password: audir18.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Foshan i Kina 2013 och i Mexico 2016.. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny hållbar teknik. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.